GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Jag har gjort en gästbok i PHP.
Men när man vill uppdatera den, kommer det upp en alertruta med meddelandet "Sidan går inte att uppdatera utan att informationen sänds igen".
Om man då klickar OK, så sänds det meddelande man skrev en gång till (om man skrivit något sedan man kom dit).
Vad kan jag göra för att slippa detta?
Min gäsbok är kod från en bok.
Hela gästboken ligger på en sida, inte en skrivsida och en lässida.
Det har varit en del problem med att få den att fungera, för det
saknade skod, och förut saknade jag kunskap, men kunskapen har ökat nu kan man säga :-))
Jag vill bara ha bort det där som gör att man får in sitt meddelande en gång till när man uppdatera.
Det kanske inte går att hjälpa till med utan att se koden?
/Emma
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Det skulle bli lättare att hjälpa om man fick se koden..
man kan inte skicka alertrutor med php utan det är javascript, så antagligen finns det nånstans
if(....)
{
echo "<script language=\"javascript\">if(confirm('Sidan.....')){ .... } else { .... } </script>";
}
testa att ta bort det..
Det är dock bara en gissning..
Om du vill ha tag i en fullt fungerande gästbok rekommenderar jag http://www.a-kok.com/ - mer pedagogiskt än så kan det knappast bli :)
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Själv brukar jag ladda om sidan med en header("Location: ") för att undvika de problem som Gjutjärn har:
if (isset($_POST['submit'])) {
// Kod för att spara till databas/fil
header("Location: gastbok.php");
exit;
}
ThACRoWMedlem sedan dec. 2001314 inlägg Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
pimme skrev:
Det skulle bli lättare att hjälpa om man fick se koden..
man kan inte skicka alertrutor med php utan det är javascript, så antagligen finns det nånstans
if(....)
{
echo "<script language=\"javascript\">if(confirm('Sidan.....')){ .... } else { .... } </script>";
}
testa att ta bort det..
Det är dock bara en gissning..
Den rutan han snackar om är Internet Explorer's ruta som varnar för att den skickar data ifrån en formulär igen. Lättaste sättet är väl att göra så när man har skrivit så skickas man till en sida som lägger in meddelandet i databasen och sedan skickar vidare till gästboken ungefär som wF.
GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Tack för era råd.
Jag ska testa det där som Matte skrev.
Jag är nybörjare på PHP.
Det finns inget javascript i min kod, och det var inte någon sådan alertruta jag menade (skrev fel pga oförstånd ;-))
Kollar in de sidor jag fick länkar till också.
/Emma C C