webForumDet fria alternativet

session_save_path

4 svar · 220 visningar · startad av FlashX

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Jag blev, av olika anledningar, tvungen att ändra sökvägen till mappen där sessionfilerna sparas och upptäckte senare att dessa numera inte raderas. Citerar en rad från manualen

If session.save_path's path depth is more than 2, garbage collection will not be performed.

sen finns inte så mycket mer information runt detta.

Hur har ni andra löst detta. Är enda alterativet att spara dessa i en databas om man vill inaktivera dem efter 20 minuter eller finns det några andra (smidigare) vägar att gå?

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Vilken version av PHP och vilken OS kör du?

Jag har djupet större en 2 (c:\windows\temp\phptmp) och det fungerar hos mig... Kör själv Win XP och PHP 4.3.1.

Win2000 Server med IIS5 och PHP4.3.1

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Hmmm... Själv kör jag Apache 2.4.3 och Abyss Web Server.

Löste problemet

Efter en del testande så har jag fått det att fungera och citatet från php-manualen stämmer inte.

Det går mycket väl att ha fler nivåer ner till sessionfilerna. I alla fall med ovan konfiguration.

Jag jobbade på en helt ny domän (ensam på servern) och problemet blir då inställningarna för hur ofta php.exe tar bort gamla filer. Jag lämnade min webbläsare öppen igår och idag på morgonen så körde jag en refresh och var fortfarande inloggad. Eftersom jag har session.gc_maxlifetime = 900 så borde det inte vara så tycker man men beror på att PHP inte kör sin garbage collection speciellt ofta. Detta bestäms av följande inställningar i ini-filen:
session.gc_probability = x
session.gc_dividend = xxx

Sätter jag 1 i båda så raderas gamla sessionfiler varje gång jag gör en refresh i webbläsaren, i annat fall gör php en beräkning av de båda talen. Som default kördes funktionen var 100:e gång, vilket nog fungerar fullt tillfredsställande såvida man inte är helt ensam besökare på servern.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)