webForumDet fria alternativet

kolla diverse info om en bild.

10 svar · 261 visningar · startad av Niehls

NiehlsMedlem sedan juli 2002131 inlägg

om jag tittar på en bild i windows ser jag diverse information. en bild jag tagit med min digitalkamera innehåller t.ex informationen om när den togs (datum/tid). hur får jag ut den här informationen från en bild med php?
vill bygga ett fotoarkiv m.h.a. min nya härliga digitalkamera, men då vill jag kunna automatisera processen med bildinformation om när den tagits.
all hjälp är välkommen.

pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg

för att använda exif-funktionerna måste jag kompilera php med --enable-exif. när jag kompilerade php så gjorde jag inte det. går det att lägga till i efterhand, eller måste jag kompilera om hela rullen?

om du kör ./configure ... --enable-exif (dvs, samma som du använde förra gången, plus --enable-exif) och sen make och make install så kompilerar den bara de sakerna som har ändrats..

hmm

umm, men jag inkluderade en massa hrejer när ´jag kompilerade förra ggn. de försvinner alltså inte?

som sagt, ha med de i ./configure igen...
den kompilerar bara det som ändrats.. dvs, har du inte med dem så tror make att du inte vill ha dem.. har du dem kvar så gör den inget med dem...

jag körde ./configure --enable-exif
make
make install
men exif-funktionerna fungerar lik*** inte:
Fatal error: Call to undefined function: exif_read_data() in /usr/local/apache/htdocs/imaging/index.php on line 11

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Enligt php's manual måste man kompillera in php i apache också för att php ska fungera. Alltså måste du nog kompillera om apache med. :l

EDIT // Efter en extra titt ser jag att det finns 2 olika sätt att kompillera php på. Det beror på vilket du använde. :r

urk.
kör min server på en gammal 200MHz med 32 MB EDO-ram.
inte kul att kompilera saker.

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Du kan ju alltid kolla på php's sida för Apache 1.3.x eller den för Apache 2.x beroende på vilken version du har.

Dock gäller dessa bara för installationer men du hittar nog nåt bra iaf. :)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)