Hej hej
Jag sitter på en Windowsmaskin och utvecklar, på denna maskin har jag IIS (för Asp 3 och ASP.NET) och Apachen (för PHP).
Så jag slår av den server som jag inte utvecklar mot just då, inte för att det e så jobbigt men det e krabbigt.
Finns det någon nackdel med att köra PHP mot IIS:en istället för mot Apachen? Och nu menar jag t.ex. funktioner som kommer att strula, inte att IIS:en inte e lika säker eller e kassare att administrera eller någe sådant.
Ska ha det för min utvecklingsmiljö och eventuellt för min testserver där kunderna kan testa (kanske mest det senare).
En sak jag har upptäckt är att man inte har den felloggen som e underbar i Apachen och där man kan härleda de flesta problem i sin kod. Eller är det endast något man kan slå på någonstans i IIS:en?
/Grodan
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Om du menar de felen som skrivs ut på sidan så finns dom med oavsett vad du använder för webbserver. Det är PHP som skriver ut dessa.
SilonMedlem sedan juni 200146 inlägg Jag satt och skapade ett enklare intranät på jobbet och vad jag upptäckte är att det inte är någon större skillnad om man kör PHP på IIS eller Apache i Windows 2000. Däremot är det desto större skillnad ifall man kör det med Apache i Linux, där det fungerar mycket bättre. Märkte krångel bland annat när man skulle grejja med headers i Windows så ville den inte riktigt alltid.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Har märkt ännu mer än det med php i Windows. Sessions fungerar inte alltid som det ska. Har man register_globals av så ska man bara behöva skriva $_SESSION["sessionnamn"] = "ett värde"; Däremot så går inte det alltid i windows. Iaf inte med apache. Därför är det bäst att under windows med apache ha register_globals på och använda session_register och session_start.
Nexus86 skrev:
Om du menar de felen som skrivs ut på sidan så finns dom med oavsett vad du använder för webbserver. Det är PHP som skriver ut dessa.
Jag menar de felbeskrivningar som hamnar i Apaches loggfil, inte de som skrivs ut på sidan. Får jag någe fel på sidan så hamnar en febeskrivning i Apaches loggfil och inget visas på webbsidan.
Har ni annorlunda?
Kan man få denna loggfil hos IISen oxå? Om så hur då?
Jag sitter och utvecklar på en Windowsburk med Apache på för tillfället. Jag har aldrig haft problem med sessioner för utom en gång då en Win 2000 Server. Ska se om jag hittar tråden om detta.
[r.] Hittade denna om det kan hjälpa: http://www.webforum.nu/showthread.php?threadid=39952
Tackar för svaren så långt. :)
/Grodan
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Tackar, tackar! Då åker register_globals off igen. ;)
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
GrodanBoll skrev:
Har ni annorlunda?
Ja. Jag låter felmeddelandena skrivas ut på sidan medan jag utvecklar sidan. När den är färdigutvecklad sätter jag dit felsökning. Tycker det fungerar mycket bättre för då visas iaf ett felmeddelande hos besökaren samt att den sparar felinformation i en mySQL-databas åt mig. :)
Var e det man ställer in var man vill visa felmeddelandena? I php.ini? Om man nu vill köra IISen.
/Grodan