webForumDet fria alternativet

Webbshop, problem med varukorgen

3 svar · 390 visningar · startad av nighteye

nighteyeMedlem sedan sep. 200260 inlägg

Håller på att bygga en webbshop men får inte varukorgen att fungera som jag vill. Produkterna ligger sparade i en MySQL databas och jag använder mig av ett formulär för att skicka produktdata till varukorgen som sedan skapar en multidimensionell cookie-array med information om vilka produkter som ligger i varukorgen (id-nummer, antal och typ). Sedan så hämtar en MySQL query-sträng alla produkter som finns angivna i cookien.

Problemet är att jag inte är så insatt i multidimensionella arrayer och lyckas därför inte hämta upp mer än en produkt i korgen (den senaste man la i). Däremot så kan man lägga i fler av samma produkt i korgen. Har slitit mig i håret i flera veckor över det här problemet, börjar bli aningens irriterad.

Kan inte nån hjälpa mig på traven lite? Är min kod någorlunda rätt eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för hjälp.

if ($HTTP_GET_VARS[action] == "additem")
	{
		if (!isset($_cookienamn[0]))
		{
			$cookie_counter = "0";
		}

setcookie ("_cookienamn[$cookie_counter]", "$HTTP_GET_VARS[itemno]:$HTTP_GET_VARS[qty]:$HTTP_GET_VARS[type]", time()+3600);
		$cookie_counter++;
	}

$_products = explode (":", $HTTP_COOKIE_VARS["_cookienamn"]);

foreach ($_products as $_product)
	{
  		list ($itemno, $qty, $type) = explode (":", $_product);
 		$query = mysql_db_query("databas", "SELECT * FROM produkter WHERE artikel = '$itemno'") or die(mysql_error());

if (mysql_num_rows ($query) > 0)
			{
				$row = mysql_fetch_row($query);
    			}
	}

Är det verkligen ingen som inte kan hjälpa mig med detta? :-/

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Hej,
Har själv inte provat din kod, men jag tror att ditt problem ligger i att du kör explode 1 gång för mycket, prova med att tabort denna rad:

$_products = explode (":", $HTTP_COOKIE_VARS["_cookienamn"]);

Och sedan kör du:

foreach ($HTTP_COOKIE_VARS["_cookienamn"] as $product)

haha upptäckte visst att tråden är lite gammal =D
(gjorde en sökning och stängde fel fönster så mitt sökresultat blev kvar istället för de senaste trådarna)

Aja men det kom ett svar till slut iaf =)

Haha, jo den är lite gammal va? Löste problemet några dagar senare efter jag hade postat inlägget. Kommer dock inte ihåg hur jag gjorde just nu.

Tack för hjälpen ändå! :L

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)