webForumDet fria alternativet

Skriver ni PHP-koden direkt i HTML-koden?

PHPur PHP

11 svar · 502 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

När ni gör era PHP-sidor skriver ni PHP-koden direkt i HTML-dokumentet ex

<html>
dfgfdgdfgd
fddfdfg

<?
PHP kod
PHP kod
PHP kod
PHP kod
?>

fdgdfgf
dfgdgddfgdfggjhyjhfgghf
</html>

Eller försöker ni så mycket som möjligt ha HTML-koden i ett dokument och php-koden i ett och använda include i PHP-dokumentet för att inkludera HTML-dokumentet ex

<?
PHP kod
PHP kod
PHP kod

include 'htmldoc.html';
?>

htmldoc.html = All HTML kod!

Har sett en del toturals som delar upp det på detta viset och visst kanske det blir lättare att hålla reda på, vad säger ni? Någon som vet fall det blir någon prestandraskilland om man använder det ena eller andra sättet?

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Klasser och templates gör livet enklare. Inte minst så kan man återanvända mycket av koden.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Jag skriver allt på samma sida, men jag är nybörjare :)

Medlem sedan juni 2002346 inlägg

kör oftast includes o grejor :P

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Pellefant skrev:

Jag skriver allt på samma sida, men jag är nybörjare :)

Samma här... på båda punkterna. Men mycket include:ande blir det ju! :)

r/ Känns som jag gav lite dubbla signaler där...

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Har börjat lära mig FastTemplates https://www.thewebmasters.com och det funkar skitbra. Tidigare har jag kört mest require() (mkt bättre funktion) men då kan man ju inte ändra på designen lika lätt efteråt

Medlem sedan dec. 2001314 inlägg

Som sagt, det är klasser och templates som gäller.
Ett tips är patTemplate. Fungerar skitbra!

Medlem sedan nov. 2002291 inlägg

Templates som separerar php'n från html'n är mycket smidigare tycker jag. Det är lättare att hålla reda på koden och dessutom underlättar det när man vill återanvända koden!

Medlem sedan mars 2001593 inlägg

jag gör alla design i cssfiler och includerar dem i en header.php som börjar sidan och avslutar sidan i en fil som heter footer.php

där i mellan läggs php

Medlem sedan nov. 2001274 inlägg

Jag kör nog på netfeeds variant just nu. Att lära sig hantera templates hade inte varit så dumt, men det verkar vara lite krångligt att komma igång med...

Medlem sedan dec. 2001314 inlägg

Bäckman skrev:

Jag kör nog på netfeeds variant just nu. Att lära sig hantera templates hade inte varit så dumt, men det verkar vara lite krångligt att komma igång med...

Nej då. Läs DevSheds artikel om patTemplate så är du snart igång!

http://www.devshed.com/Server_Side/PHP/patTemplate

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Jag skapar min design först helt i html alt. flera olika så jag kan välja, sedan sätter jag till små egna taggar ex. denna: <nyheter>,<info> osv.

Sen läser jag in templaten till ex. index.php och ersätter dessa små taggar med funktioner för nyheterna osv. Vilket gör uppdaterandet mycket lättare och om man ska göra en ny design.

Men det krävs arbete, så ibland är jag slö och bygger in html-koden i php-dokumentet! :e

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)