webForumDet fria alternativet

Nybörjarfråga

PHPur PHP

3 svar · 250 visningar · startad av Creep

Medlem sedan mars 200341 inlägg
Frågan#1

Hej, jag har precis börjat med php (25 minuter sedan nu) och försöker göra ett testscript som jag har ändrat lite på. En sida skall innehålla ett formulär om $_POST-variabeln "submit" ej är satt. (läste nånstans att alla värden blir satta hur som helst, så det är lika bra att kolla "submit" med en gång. Använder isset()-funktionen, som borde funka rätt okej. Om "submit" är satt så skall ett testmeddelande skrivas ut, baserat på formulärindatan.

Detta funkar om man skickar datan från en sida till en annan så klart, eftersom man då inte behöver kolla om variablarna är satta etc. Men nu vill jag ha det så här, och det borde ju funka också tycker man. Det som händer är att när man skriver in data i formuläret och skickar informationen så uppdateras sidan och resultatet visas inte. Dock visas formuläret, vilket säger mig att inte "submit" är satt ändå.

Min kod:

<html>
<head>
<title>PHP Test</title>
</head>

<body>
<?php if (!isset($_POST["submit"])) {
?>
<form action="index.php" method="POST">
Your name: <input type="text" name="name" />
<br>
Your age: <input type="text" name="age" />
<input type="submit">
</form>
<br>
<?php
} else {
?>

Hi <?php print $_POST["name"]; ?>, you are <?php print $_POST["age"]; ?> 

years old.

<?php
}
?>
</body>

</html>
Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Re: Nybörjarfråga

Creep skrev:

Hej, jag har precis börjat med php (25 minuter sedan nu) och försöker göra ett testscript som jag har ändrat lite på. En sida skall innehålla ett formulär om $_POST-variabeln "submit" ej är satt. (läste nånstans att alla värden blir satta hur som helst, så det är lika bra att kolla "submit" med en gång. Använder isset()-funktionen, som borde funka rätt okej. Om "submit" är satt så skall ett testmeddelande skrivas ut, baserat på formulärindatan.

Detta funkar om man skickar datan från en sida till en annan så klart, eftersom man då inte behöver kolla om variablarna är satta etc. Men nu vill jag ha det så här, och det borde ju funka också tycker man. Det som händer är att när man skriver in data i formuläret och skickar informationen så uppdateras sidan och resultatet visas inte. Dock visas formuläret, vilket säger mig att inte "submit" är satt ändå.

Min kod:

<html>
<head>
<title>PHP Test</title>
</head>

<body>
<?php if (!isset($_POST["submit"])) {
?>
<form action="index.php" method="POST">
Your name: <input type="text" name="name" />
<br>
Your age: <input type="text" name="age" />
<input type="submit">
</form>
<br>
<?php
} else {
?>

Hi <?php print $_POST["name"]; ?>, you are <?php print $_POST["age"]; ?> 

years old.

<?php
}
?>
</body>

</html>

DU måste ge variabeln name ett namn i input type="submit";
<input type="submit" name="submit"> då ska du se att det funkar.

Medlem sedan mars 200341 inlägg

Funkar som det ska. Jag kände på mig att det var nåt sånt simpelt, men eftersom jag aldrig riktigt scriptat för webben förut så kan jag inte jättemycket om formulär. Jag tackar och bockar.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Det var så lite så, tänk på att alltid ge de olika föremålen i ett formulär ett namn!

Så fixar du kakan hur lätt som helst! :e

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)