webForumDet fria alternativet

GD

13 svar · 453 visningar · startad av c99lon

c99lonMedlem sedan mars 200315 inlägg

Vet inte om det är rätt ställe att skriva ngt sånt hära på. Försöker få till det så att jag kan använda det dära gd graphics library.

Enl. http://www.boutell.com/gd/ ska det finnas med i den version av php jag kör på min dator men jag får det inte att fungera. Ngn som installerat det och kan hjälpa?

Har försökt att luska ut vad som står om man kör phpinfo() men fattar inte riktigt.

decentMedlem sedan nov. 200227 inlägg

Vet inte om du möjligtvis ändå måste kompilera med stöd för GD även om det följer med som "standard equipment" som det står på GD:s hemsida.

Hur kompilerar man i windows då? Är inte så hemma på den fronten.

Försökte följa den enkla instr. på http://php.weblogs.com/php_gd men förstod inte vart min extensions katalog finns och vart i php.ini jag skulle skriva raden...

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Kör du windows så ligger GD i extensions.

Har du tankat hem den stora zip-filen, så har du redan GD på installerat.
Då måste du aktivera genom att göra en ändring i php.ini.

Sök upp avdelningen extensions.

Sök upp raden som heter något i stil med phpGD.dll (kom inte ihåg riktigt). Har du en nyare PHP-version är det phpGD2.dll du ska leta upp.

Tag bort semikolonet framför.

Kolla vad du har för katalog angiven för extension_dir, och kolla upp att denna katalog innehåller den dll-fil du tog bort semikolonet framför.

Spara php.ini och starta om webservern.

Nu borde GD fungera.

Får det inte att fungera. Har installerat om php så nu har jag en katalog som heter extensions och som innehåller både php_gd.dll och php_gd2.dll.

När jag avkommenterar raden extension=php_gd.dll så fungerar inget. Även om jag anger ett felaktigt namn, t.ex. php_gdaaa.dll så får jag inget felmeddelande om att den filen saknas. Det måste ju betyda att den raden ignoreras helt och hållet. Kan inte förstå vad jag gör för fel.

Jag har ingen php.ini där jag sitter nu.

Har du kollat att extension_dir (har jag för mig det heter) pekar på den katalog du har dina extensions i?

Jo. Den pekar på rätt katalog. Men det är klurigt att den inte protesterar över att jag skriver in ett namn på en dll fil som inte finns. När jag försökte tidigare och gjorde lite fel så klagade den på att den inte hittade rätt fil men nu gör den inte det.

Ett evigt tjatande om detta. Bara så att jag är säker på att jag skriver helt rätt vid raden för extension katalogen. Är detta fel?

extension_dir = e:\program\php\extensions

ska det vara / istället för \?
ska det vara " framför och efter sökvägen?

Jag använder i och för sig framåtlutat snedstreck där, men på andra ställen i php.ini ska det vara bakåtlutat snedstreck för windows, så det borde gå med bägge varianterna.

Har du startat om webservern?

Kör phpinfo().
Leta upp avdelningen om GD. Vad står det där?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Så här ser min sökväg ut (och GD fungerar):

extension_dir = "D:\Internet\PHP\extensions\"

När jag kör phpinfo() så står det ingenting om gd. Borde vara ett bra tecken på att jag inte alls har lyckats.

Det finns ju två sätt att köra php på. Som en modul eller som cgi binary va? Är det ngn skillnad på vad man kör där? (använder apache)

Använder du Apache bör du enligt min åsikt köra PHP som modul.

Men tycker ändå inte att det skulle ha någon betydelse för om GD fungerar eller ej.

UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg

Jag var tvungen att prova på min lokala webbserver.. hade inte GD aktiverat.. men tog bara bort semikolonet och skrev dit extensions_dir = "C:\Program\php\extension\"

Funkar super! §e

Jahapp, då funkar det. Törs knappt säga vad det var för fel. Men till mitt försvar så hade jag för mig att jag läst att den (webservern eller vilken nu det är) först letar efter php.ini i win-katalogen. Men så var ju inte fallet. Ändrade i rätt fil och voila! så funkar det.

Tusen tack till alla ni som engagerade er och jag får be om ursäkt för att jag upptagit eran tid med ett, från min sida skapat, skitproblem.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
131 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)