webForumDet fria alternativet

Hämta bilder från cachen

PHP

5 svar · 245 visningar · startad av MoneyOpps.nu

Medlem sedan maj 2002106 inlägg
Frågan#1

Hur gör man för att koda det så att bilderna hämtas ur cachen på datorn om de finns där, och inte från servern varje gång??

Sparar ju massor med bandbredd att inte hämta hem tex. loggon på sidan varje gång den laddas om.

Hur gör man??

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

har inte det med webbläsarens inställningar att göra, exempel i Internet Explorer: Verktyg -> Internet-alternativ -> Allmänt ->Inställningar

Det gör väl sådant automatiskt, men att man kan förhindra webläsaren från att kolla om äldre versioner av sidan finns på datorn.

(tror jag)

Jo visst kan man göra det i webläsaren, men det är ju inte riktigt det jag är ute efter.

Har sett i koden för nedstadt att de använder sig av en kod som göra tt bilden Inte hämtas från cachen. Då måste det ju finnas någonting som fungerar tvärtom oxå.

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg

Dessvärre så är det inte så! Det går att undvika att hämta från cachen genom att ge bilden namn som bild.gif?timestamp. Att göra det motsatta är dessvärre omöjligt så vitt jag se det. Det är som Fredde Mannen säger, inställningar hos webläsaren som avgör. Det blir ju svårt för dig att tvinga en person att använda sig av cachen om denne har det avslaget.

Visst, det spar bandbredd, men testa att optimera dina bilder istället!

Bilderna är optimerade och det är egentligen inget större problem med bandbredden. Jag bara tänkte att det går ju lite snabbare att ladda sidorna om inte man behöver hämta bilderna varje gång.

Har ni andra idéer på hur detta skulle kunna lösas så kom gärna med dessa ;)

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

hmm... gör en sida med enbart text, inga bilder, de är ju de som tar tid att ladda! :e

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)