webForumDet fria alternativet

Tankar på e-handel

10 svar · 390 visningar · startad av nkrantz

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Hej!

Hur skulle ni lösa följande på smartast sätt? Det är ju också så att dokumentet inte skall kunna spridas med en länk. Användarnamn/lösenord kan ju lånas ut.. hur ska man lösa det?

/niclas

Tre olika dokument (kurser) kan köpas över nätet.
Det ska vara säkert mot intrång/kopiering av dessa dokument (lösenord).
Man ska kunna köpa/betala (kort, bank, post) via betalservice.
Man ska bara kunna ladda ner dokumenten då pengarna anlänt säljaren.

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Om du inte har har sidan synkad mot en bank skulle jag skapa en admin sida som jobbade mot en databas. Till databasen skulle du sägatill när du fått dina pengar. Först då kommer länken visas. du måste alltså jobba interaktivt.
(men jag vet inte du kanske har andra lösningar)

Ett osmart sätt att kunna begränsa nedladdningsmöjligheten är att du loggar köparens ip så det sparas i din databas tillsammans med köparen så varje gång ngn försöker logga in med det ID och Losen kollas det ifall det är rätt ip.

Detta förutsätter att dom har fast ip.

Annars får du hoppas på att folk är ärliga, det är trots allt piratkopiering om ngn förmedlar det vidare.

Jag själv skulle även tycka det var intresant med andra lösningar, ngn annan som vet ngt bra sätt?

Jag har väl varit i samma tankar som du! Jag känner mest att om man säljer en PDF fil tex så är det ju inte så svårt att skicka den vidare. Skulle vara smartare om man på något sätt kunde ha informationen på nätet, okopierbar så att säga. Kommer inte på något. En bild funkar ju inte, den kan man ju också skicka vidare om man nu skulle välja den lösningen!

Hm... Några andra förslag?

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Finns där inget sätt så man kan spärra att man kopierar texter i en textbox?

Att du leverer dina filer i en textbox där du har med ngn form av kodning "omöjlig" gjort att man kopierar filerna.

Hehe du kan ju alltid ha att man laddar ner det som en exe-fil som man installerar och aktiverar mot nätet som man gör med XP jag menar om du skriver det i programvarar går det inte att kopiera =)

Men iofs behöver du ngn som kan göra ett så säkert system

(tror o andra sidan det räcker med att man bara kan aktivera 1 fil på ngt simpelt sett) vem orkar bråka eller "hacka" igenom sig det?

Hur atraktivt är det du ska sälja?

Det är väl inte så attraktivt.. dessutom är det ju så att böcker och dyl lånas ju ut till vänner... ska ta ett snack med kunden!

tack för idéer!

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Kan MMS vara ett alternativ? http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=69717

Hej SPiN..

Bra idé! Men kan man "streama" typ PDF dokument!?! Om du vet alltså?

/N

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nej, troligtvis inte. Måste det vara PDF?

Njea.. någon form av dokumentations filtyp.. Hm.. jag tror inte att det finns något bra sätt att lösa det på...

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Sätt upp en krypterad (128 bit) point to point connection genom att låta kunderna tanka ned och installera programvara som löser detta åt dig. Enda sättet att föra en vettig köp/sälj konversation på om du vill vara seriös.

Om du sen lyckas lösa problematiken med piratkopiering så finns det en hel cybervärld som kommer att formligen överösa díg med feta anbud ;)

Om du sen lyckas lösa problematiken med piratkopiering så finns det en hel cybervärld som kommer att formligen överösa díg med feta anbud

:D jag vet!

256 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
134 ms — hämta forumlista (db)
119 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)