webForumDet fria alternativet

Kombinerad PHP-, MySQL- och FLASH-fråga!!

4 svar · 246 visningar · startad av bassebhu

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Vet inte vart jag skall ställa frågan så jag kör här. Flyttas vidare av moderatorer om så önskas.

Jag håller på att fixa en scriptdatabas med javascript, asp- och php-script.
Dessa script läggs antingen i externa php-filer eller i MySQL-databas, vilket som passar bäst. Jag vill helst ha MySQL.

Problemet är nu att få in scripten i databasen utan att _scripten körs_ eller att den styper på "olagliga tecken". Ett ytterligare problem är sen att få in scripten i flash UTAN att de _körs_ och utan att den styper på "olagliga tecken" ;)

Hur ska jag bäst lösa det här?

Jag använder mig alltså av flash, php och mysql. Om det inte är av intresse, skippa flashdelen och hjälp mig få det att funka på en php-sida först.

tack!! :f

ingen?

hur funkar phpboard, webforum och alla de där då?! där kan man ju posta script utan att det muppar sig.. =/

tack!

preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg

Så fort du lagrar i databasen hanteras "värdet" som ren text. Om du till exempel skriver in php-kod, med de vanliga taggarna och frågetecknen, kommer koden sparas i db'n. När du sedan hämtar infon ur databasen, kommer den rena texten att lagras i din variabel/skrivas ut på skärmen. Du behöver alltså inte oroa dig över php-kod i MySQL-databasen, för så vitt jag vet är det ett helsike att exikvera sådan kod, samt att det kräver en del pillande av sys.adminen. Det du bör tänka på dock, är att ren HTML betraktsa som just det. Om någon är elak och skriver </html> i ett inläg kan ju vad som helst ske =/. Detta kan du enkelt lösa genom att "replacea" taggen med motsvarande html-special-chars-kod. Det funkar finfint.

ok och hur funkar det med replacen då?

alltså jag får fel när jag lägger in script i databasen. kan det vara för att jag kör phpmyadmin? jag har även testat att lägga in med egengjort script, funkar ej heller. jag kan inte komma åt och lägga in direkt i databasen då den ligger på webhotellet =/

när jag väl fått in script och skriver ut det på php-sidan så visas t.ex. koden <%=RecSet("field")%> inte alls. det blir bara "" (tomt). om jag lagrar "<%=RecSet("field")%>" så ska den ju skriva ut detsamma "<%=RecSet("field")%>". speciellt då det är en php-sida och den inte borde känna av asp-kod. =/ jag funderar på att det är % som spökar.

tecknena ' och % har ställt till problem. även html-kod som sagt. är det ingen som vet hur jag ska göra med phpmyadmin?!

och återigen. hur är det gjort här på webforum och i phpboard?! där funkar det ju utmärkt med alla slags koder utan att den fular sig =/

hej igen

jag lade till htmlentities och nu kan jag skriva ut det på webbsidan utan att det krånglar!!! jippie!!!!!

men när jag ska hämta in det i flash går det inte =/ den styper på åäö bl.a. varför? det gjorde den inte utan htmlentities....?

tack!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)