ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg Hej, jag håller på att ladda hem massa php-script och lära mig av dom (slut på guider) Men det har dykt upp ett problem! Jag laddade hem "mail-script 1.0" på http://www.niklasson.net/scripts/?k=php, ladda hem den och få den att funka så du kan hjälpa mig. Och nu till problemet; Jag lägger scriptet i mappen "ht docs" (Jag använder php 4 och apache, i denna mapp funkar mina andra egna php-script men inte detta) Och sen då? Kan du förklara själv för det går
inte när jag följer instuktionerna i readme-filen, jag har gjort det ett antal gånger men d funkar bara inte! (Min mail e anton.jonsson@chllo.se) Säg vad det ska va i variablerna osv. In i minsta detalj ;0) så skulle jag bli jätte-glad! Snälla, jag vill
verkligen att du ska hjälpa mig!!!
Mvh
Anton
http://www.ajkesite.tk (under konstruktion)
anton.jonsson@chello.se
får du något fel meddelande?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Har du fyllt i dina smtp inställningar i php.ini?
ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg Ja, när jag har fyllt i alla variablar står det (när jag testar) "Du måste använda ett formulär för att kunna skicka e-post med detta script." Det blir miffo. Men kan du ladda hem scriptet och kolla vart jag skriver att det är mig den ska skicka till, asså vart jag ska skriva. Kan du förklara vara variabeln min e-mail ska va så att jag får klarlägga detta , jag är lite seg för att jag e nybörjare men alla har ju vart nybörjare...
Svara fort!
Mvh
Anton
ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg Ehhh ursäkta men vad e php.ini ? Ursäkta om jag har glömt nått men alla är nybörjare nån gång... isf nej... Vart gör man det?
Mvh
The php-newbie
Anton
https://www.ajkesite.tk
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Antar att du har fyllt i dina uppgifter i filen variablar.php som fanns med i zipfilen från niklasson.
För att kunna skicka mail med php måste du också fylla i dina smtp inställningar i php.ini
Tror att det är detta du inte har gjort.
Jag har testat niklassons script och det fungerade för mig.
ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg Ok, tack. Kan du förklara lite? Eller är det för mycket? Och den filen har jag inte sett förut faktiskt. Kan du i alla fall svara på om jag ska avsluta nåt program medans jag fyller i den filen? Och vilka "texter" man ska fylla i på?
Mvh
The php-noob
Anton
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Antar att du har apache på C:
Då hittar du php.ini på C:/apache/php/php.ini
Öppna den med t.ex anteckningar och leta reda på raden (ca mitten på sidan):
[mail function]
; For Win32 only.
SMTP = smtp
; For Win32 only.
sendmail_from = dinmail@domän.com
Ändra det blå till dina inställningar för din e-post
ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg Ok, tack så jävla mycket! Älskar hjälpsamt folk som du... Men vad hittar jag min smpt?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Kolla papprena från din internetleverantör.
smtp är utgående mail.
t.ex har du spray så är det smtp.spray.se
har du telia är det mail1.telia.com (har jag för mig)
ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg Ok, allt fixat och klart men det står fortfarande:
FELMEDDELANDE
Du måste använda ett formulär för att kunna skicka e-post med detta script.
ehhhh, vad kan det va nu för fel jag har fyllt i smtp'n och min email i php.ini
Vad kan det va då?
såhär är mina variablar i variablar.php:
$dittnamn = "Anton"; // Ditt namn
$dinepost = "anton.jonsson@chello.se"; // Din e-postadress. Används om det inte finns någon mottagare i formuläret
$std_amne = "E-post från hemsidan"; // Används som ämne om det inte finns något i formuläret
$visa_tack = 1; // Om du vill skicka besökaren till en egen tacksida. Annars 0
$tacksida = "tack.html"; // Tacksidans URL, om ovanstående variabel är 1.
$kolla_ref = 0; // Kontrollera domänen som försöker använda scriptet. 1 är aktiv, 0 är inaktiv.
$domaner = array('www.niklasson.net','niklasson.net'); // Domäner som får lov att använda scriptet. Används enbart om $kolla_ref är 1.
Nåt fel?
Mvh
Anton