Kan man på något sätt skicka en sträng till en annan php-fil utan att använda $_GET eller ett formulär med method=POST?
skicka strängar
17 svar · 422 visningar · startad av Nexus86
hur menar du, bara skicka iväg en sträng från en sida till en annan utan att använda dig av formulär?
skicka den med en header("Location:"); t ex.
Annars finns det väl inte så många andra sätt... :l
Precis så men jag vill varken ha formulär eller t.ex. index.php?foo=bar. Går det?
Det är här som $_SESSION är smidigt. Du har tillgång till värdena utan att behöva tänka på att skicka dem varje gång du byter sida.
Håller med FlashX, använd dig av sessions! Du skulle ju kunna använda dig av kakor också, men det funkar ju inte om användaren inte tillåter kakor.
missade att uppdatera sidan, såg inte svaren...
Morpheus skrev:
Håller med FlashX, använd dig av sessions! Du skulle ju kunna använda dig av kakor också, men det funkar ju inte om användaren inte tillåter kakor.
Sessions är ju också en sorts kakor på klientsidan. Men jag hade totalt glömt sessions. :)
Du skulle ju kunna använda dig av kakor också, men det funkar ju inte om användaren inte tillåter kakor.
Det gäller sessions också, om jag inte minns fel! :)
jaja, ska man vara petnoga så funkar inte sessions om inte cookies funkar... =/
Och ska man vara riktigt petnoga så kan man föra med sig sessionsid med URL-en. :e
Men det kräver att man har session_start på varje sida, annars bryts sessionen.
men om man ska föra med sig den i URL:en, då måste den väl heta nåt speciellt, lr??
Har man inställningen session.use_trans_sid = 1 i sin php.ini så lägger php automatiskt på sessionsid till länkar mm, om inte en sessions-cookie finns.
Det är detta du kan se ibland när du på en sida har session_start() och på nästa sida du länkar till får en lång rad tecken efter filnamnet i adressfältet.
Dock kan det ibland vara problem med header("Location: "). Där får man då hårdkoda genom
header("Location: sida.php?".SID);
Ok.. Tackar!
annars kan du ju sätta register_global=on vilket gör att du kan skicka variabler hur du vill ;)
Fast då kan man lura scriptet. T ex om du postar ett formulär med variabeln 'gris', då kan man bara gå till den sidan med sida.php?gris=erik eftersom den då inte letar specifikt efter $_POST['gris'] utan bara $gris. Tänk på det!
jo självklart jag sa att det bara var en möjlighet
använder det inte själv
Förstod det, och det var bra att du sa det. Det är ju lättare att använda det i början. Jag använde det sättet när jag lärde mig PHP.
finns en liten "override" till session id:et i urlen
<?
ini_set('session.use_trans_sid', false);
session_start();