webForumDet fria alternativet

skicka strängar

17 svar · 422 visningar · startad av Nexus86

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Kan man på något sätt skicka en sträng till en annan php-fil utan att använda $_GET eller ett formulär med method=POST?

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

hur menar du, bara skicka iväg en sträng från en sida till en annan utan att använda dig av formulär?

skicka den med en header("Location:"); t ex.

Annars finns det väl inte så många andra sätt... :l

Precis så men jag vill varken ha formulär eller t.ex. index.php?foo=bar. Går det?

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Det är här som $_SESSION är smidigt. Du har tillgång till värdena utan att behöva tänka på att skicka dem varje gång du byter sida.

MorpheusMedlem sedan feb. 200399 inlägg

Håller med FlashX, använd dig av sessions! Du skulle ju kunna använda dig av kakor också, men det funkar ju inte om användaren inte tillåter kakor.

dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg

missade att uppdatera sidan, såg inte svaren...

Morpheus skrev:

Håller med FlashX, använd dig av sessions! Du skulle ju kunna använda dig av kakor också, men det funkar ju inte om användaren inte tillåter kakor.

Sessions är ju också en sorts kakor på klientsidan. Men jag hade totalt glömt sessions. :)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Du skulle ju kunna använda dig av kakor också, men det funkar ju inte om användaren inte tillåter kakor.

Det gäller sessions också, om jag inte minns fel! :)

jaja, ska man vara petnoga så funkar inte sessions om inte cookies funkar... =/

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Och ska man vara riktigt petnoga så kan man föra med sig sessionsid med URL-en. :e
Men det kräver att man har session_start på varje sida, annars bryts sessionen.

men om man ska föra med sig den i URL:en, då måste den väl heta nåt speciellt, lr??

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Har man inställningen session.use_trans_sid = 1 i sin php.ini så lägger php automatiskt på sessionsid till länkar mm, om inte en sessions-cookie finns.

Det är detta du kan se ibland när du på en sida har session_start() och på nästa sida du länkar till får en lång rad tecken efter filnamnet i adressfältet.

Dock kan det ibland vara problem med header("Location: "). Där får man då hårdkoda genom

header("Location: sida.php?".SID);

Ok.. Tackar!

netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg

annars kan du ju sätta register_global=on vilket gör att du kan skicka variabler hur du vill ;)

Fast då kan man lura scriptet. T ex om du postar ett formulär med variabeln 'gris', då kan man bara gå till den sidan med sida.php?gris=erik eftersom den då inte letar specifikt efter $_POST['gris'] utan bara $gris. Tänk på det!

netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg

jo självklart jag sa att det bara var en möjlighet
använder det inte själv

Förstod det, och det var bra att du sa det. Det är ju lättare att använda det i början. Jag använde det sättet när jag lärde mig PHP.

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

finns en liten "override" till session id:et i urlen
<?
ini_set('session.use_trans_sid', false);
session_start();

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)