M mify Medlem sedan feb. 2003 44 inlägg Frågan 6 mars 2003 21:22 #1 hur ska jag göra om jag vill räkna ihop fält 1 where id=$id
har försökt med $query = ("select sum('inbetalt') from tabell where id=$id ");
$result = mysql_db_query ($dbname, $query);
men det verkar bara som att jag bara får med mig är 1 rad från tabellen istället för att den ska räkna ihop dom raderna som finns
Tack på förhand
// Micke mify
M Morpheus Medlem sedan feb. 2003 99 inlägg har du flera rader med samma $id?? om du inte har det så är det det som det beror på!
L LarsG Medlem sedan dec. 2000 12 464 inlägg $query = ("select sum(inbetalt) from tabell where id=$id ");
M mify Medlem sedan feb. 2003 44 inlägg jepp jag har flera rader med samma $id det är det som ställer till det hela annars skulle jag bara kunna ta värdet rätt av
M mify Medlem sedan feb. 2003 44 inlägg så här försöker jag göra
$query = ("select sum(insats) from saldo where id='$id'");
while ($row = mysql_fetch_array($result, MYSQL_BOTH)) {
$insats = $row['insats'];
}
echo $insats;
L LarsG Medlem sedan dec. 2000 12 464 inlägg $query = ("select sum(insats) from saldo where id='$id'");
$row = mysql_fetch_array($result, MYSQL_BOTH);
$insats = $row[0];
echo $insats;
resultatet blir bara en rad och den kolumnen har inget namn.
M mify Medlem sedan feb. 2003 44 inlägg Tack Lars självklart blir det bara en rad, var jag som var lite trött när jag skrev det där ...håller också på med en liknande fråga där jag vill ha ut värdena för varje vecka och id det blev lite ihopblandat där
där skriver jag så här
$query = ("select inbetalt,insats,utbetalt,vecka from saldo where id='$id'");
if ($result){
echo "<table border=2>";
echo "<tr><td><b>Vecka</b></td><td> <b>Inbetalt</b></td><td><b>Insats</b></td><td><b>Utbetalt</b></td><td><b>Tillgodo</b></td></tr>";
$numOfRows = mysql_num_rows ($result);
for ($i = 0; $i < $numOfRows; $i++){
$insats = mysql_result ($result, $i, "insats");
$inbetalt = mysql_result ($result, $i, "inbetalt");
$utbetalt = mysql_result ($result, $i, "utbetalt");
$vecka = mysql_result ($result, $i, "vecka");
echo "<tr><td>$vecka</td><td>$inbetalt</td><td>$insats</td><td>$utbetalt</td></tr>";
echo "\</table\>";
}
}
och jag får med alla värden men bara första veckan kommer i tabellen