Hallå!
Om man har installerat apache och MySQL när man kör redhat installationen och sedan vill lägga till PHP en nyare verison än den som finns i installtions paketet.
Ta bort Apache och installera om detta tillsammans? Låter ju jättekonstigt men det är deb ända info jag har kommit fram till.
Någon som vet detta och hur gör man då om man bara vill installera PHP så att den funkar tillsammans med apache och mysql som redan finns på burken?
Php med Apache & Mysql
7 svar · 491 visningar · startad av nordan
ett enkelt, men inte så säkert sätt, är att bara installera den nya versionen i samma mapp så att de gamla filerna sparas över... =/
Om man inte har PHP installerat och vill ha det då man har Apache och MySQL redan installerat?
Hur gör man då?
Jag är inte så duktig på det här med PHP och Apache, men det finns säkert många bra guider där ute på Internet!
Det allra bästa sättet borde vara att ladda ner både apache och php i källkodsformat och kompillera dessa. Kan vara knepigt om man är nybörjare, men det måste man lära sig förr eller senare ändå.
Sen finns det kanske uppdateringar av redhat's paket på deras hemsida eller nåt?
Om du trots allt ger dig på att installera själv så finns det bra guider på det världsomspännande nätverket av värd- och klientdatorer... :)
den bästa borde kanske vara php's egen:
http://www.php.net/manual/sv/install.apache2.php
och webforum, fråga så är det alltid nån som svarar, fast just det här ämnet borde du hitta mil med info om med hjälp av att söka i forumen för PHP (det här) och Apache.
Går det att kompilera PHP och Apache på Windows?
Det antar jag, men kan absolut inte hitta någon poäng med det.
Morpheus... jag kör Apache, mysql och PHP på windows 98 just nu när jag utvecklar och det går fin fint. Ladda bara hem win32 binären på apache.org och i den nyaste PHP versionen så finns det en enkel guide i readmen. Mysqls windows version är bara att installera och köra.
För att få det hela enklare sen så kan du göra en .bat fil av följande.
@echo off
c:\program\apache_group\mysql\bin\mysqld.exe
c:\program\apache_group\apache\apache.exe