soocksMedlem sedan feb. 200240 inlägg Jag har ett irriterande problem med sessions. Ibland funkar det att registrera dem och ibland inte. Efter mycket om och men verkar det som om att allt funkar som det ska, om man i IE(6) ställer om 'sekretessnivån' till låg. Vad som händer då verkar vara att den inte blockerar 'tredjeparts cookies'.
En konstig grej är att det verkar funka bättre i IE5 och lägre, inte helt säker dock, men kan det ha något att göra med IE6?
Jag har alltid trott att sessions var en serverside-grej?
Kan det kanske bero på min kod? Jag använder $_SESSION['namn'] = $namn; för att registrera mina sessions. Servern jag använder kör PHP 4.2-någonting, och vad jag förstår så ska $_SESSION funka fint då.
Jag är mycket tacksam för svar, har funderat mycket över detta ;)
psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg En cookie måste sättas på klienten för att koppla ihop honom med session-datan som ligger på servern
soocksMedlem sedan feb. 200240 inlägg Aha, så det är därför.. Men hur fixar man så det funkar utan att man ska behöva ändra sekretessnivån då? Måste ju gå?
(Ingen PHP-fråga direkt, men när vi ändå har en tråd här ;))
Använder du cookien för att köra någon form av autologin eller?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
Webslave skrev:
Använder du cookien för att köra någon form av autologin eller?
Han sa precis att det handlar om session och en session är en cookie på klientsidan. :)
Eh... ok. Blev lite förvirrad när ni pratade om cookies bara.
jo det kan bli så... som du kanske vet så sätter ju PHP en cookie som "parar ihop" användaren med rätt session-fil... =P
Nej det visste jag inte... men jag har inte läst så mycket om sessions... kanske man borde ;)