Dr-manMedlem sedan juli 2002732 inlägg Hur får man besökarens användarnamn i listad på hemsidan?
Jag har hemsidan på en Linux-burk med Apache, PHP, MySQL + Samba
installerad. Jag menar det användarnamn, som man loggar in i ett lokalt
nätverk.
Är det nån som kan hjälpa mig hur man löser detta med
PHP eller rentav har ett färdigt PHP-script?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Man kan endast få fram loginnamnet om personen loggar in mot servern, har jag för mig. Att få fram loginnamnet/-lösenorder på besökarens burk är alltså omöjligt.
Det du söker är ivf:
$_SERVER[ 'PHP_AUTH_USER' ];
$_SERVER[ 'PHP_AUTH_PW' ];
Dr-manMedlem sedan juli 2002732 inlägg Jag glömde säga en sak, datorerna som besöker linux-burken är
Windows-baserade datorer
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Det spelar ingen roll, eftersom att det ändå är inloggningsnamnen mot linux-datorn som ändå används. Klienterna måste alltså logga in mot Linux-servern där webservern ligger, för att man ska kunna plocka fram deras namn och lösenord.
Dr-manMedlem sedan juli 2002732 inlägg Det var inte riktigt så jag menade.
Alltså jag vill visa besökarens användarnamn, det han/hon loggar in med
i det lokala nätverket i Windows, när besökaren gör ett besök på hemsidan
på linuxburken. Hoppas det blev lite bättre förklarad.
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Är ganska säker på att det inte går. Vore rent för jävligt om det gick.
Dr-manMedlem sedan juli 2002732 inlägg Denna kodsnutt borde visa användarnamn inloggade i lokalt nätverk i Windowsmiljö,
men det gör den inte, utan det blir bara vitt.
Är det nån som ser något fel?
<?php
$ip = $REMOTE_ADDR;
exec("/usr/bin/nmblookup -A $ip",$output);
array_pop($output);
$val = count($output) - 1;
$string = $output[$val];
$uid = strtolower(substr($string, 1, 3));
echo $uid;
echo "<br>";
print ("$_SERVER[AUTH_USER]\n");
?>
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg testa ändra $REMOTE_ADDR till $_SERVER["REMOTE_ADDR"]
greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg är det inte bara en system("who") du söker då?