webForumDet fria alternativet

Php knas eller konfiguration

2 svar · 191 visningar · startad av jakerlund

jakerlundMedlem sedan nov. 200213 inlägg

Hej,

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem jag haft länge och inte får stil på.

Oavsett vilken webbserver jag än installerar under W2K och till det senaste eller 1-3 versioner bakåt samt mysql-3.23.54-win så funkar php och mysql bara till en viss del.. :(
Ofta får jag massor med fel på enkla php skript som inte ens kräver mysql så felet verkar ligga just i php konfigurationen.
Måste man konfigurera php på något speciellt sätt när man kör lokalt på W2K?
Jag tycker jag har testat att installera om allt gång på gång men det blir alltid något knas när man kör dom flesta skript.

Hur har ni som kör W2K och någon webbserver + PHP gjort för att få allt att funka?

Jag kör nu Xitami, php-4.2.3, Mysql-3.23.54-win

Detta lilla galleri skript som jag skulle testa gav direkt en massa felmeddelanden??
Bildgalleriskript

Så här ser det oftast ut:

Notice: Undefined index: album in C:\Xitami\webpages\2\inc\functions.php on line 28
Notice: Undefined index: nbpage in C:\Xitami\webpages\2\inc\functions.php on line 29
Notice: Undefined index: picture in C:\Xitami\webpages\2\inc\functions.php on line 30
Notice: Undefined index: browse in C:\Xitami\webpages\2\inc\functions.php on line 31
Notice: Undefined index: lang in C:\Xitami\webpages\2\inc\functions.php on line 32

Och raderna 25-31 i detta galleri skript ser ut så här:

?>
<?php
include('inc/album_functions.php');
?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>

Vore jättetacksam för hjälp :birp

/ Johny

rIkLuNdMedlem sedan feb. 2003174 inlägg

dessa meddelanden beror nog på att du har valt inställningen "Show all notices and errors" när du installerade php...

pimmeMedlem sedan sep. 2001553 inlägg

error_reporting = E_ALL ^ E_NOTICE
i php.ini

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb