webForumDet fria alternativet

cookies eller ip

PHPur PHP

3 svar · 273 visningar · startad av zOLOz

zOLOzMedlem sedan apr. 200297 inlägg

om man ska ha en omröstning på hemsidan.. vad är smartast att använda. Ska man (som jag har nu) logga ipnummret och kolla om det ipnummret redan röstat eller är det enklare med cookies.. isf hur ska man göra det så bra som möjligt

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Finns för- och nackdelar med bägge...
Känns som en smaksak...

Tänk på att flera besökare kan komma in från ett och samma IP-nummer om de t.ex. sitter bakom en brandvägg/proxy/motsvarande eller kommer in via en modempool... Eller använder samma dator på t.ex. en skola... och att du då alltså kan tänkas blockera ganska många som "delar en IP-adress" i ett svep... vilket kan skapa en del irritation för dem som kommer in på ett blockerat IP-nummer senare på dagen än den som faktiskt röstat...

Kör du med cookies märker du en "användare" istället - men det funkar iofs inte att blockera de "användare" som valt att blockera cookies i sin webbläsare... eller röstar från flera olika webbläsare på samma dator osv...

zOLOzMedlem sedan apr. 200297 inlägg

precis vad jag hade tänkt.... det är lite svårt att välja.. men de flesta har ju nuförtiden bredband och en ipadress.. så jag kör på mitt första alternativ ;)

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Det flesta har idag inte alls bredband... (kan inte bevisa det, men det är så) Dessutom sitter många på dynamiskt tilldelade adresser! Jag anser att du bör spara i cookies...

/Niclas

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)