webForumDet fria alternativet

Vektorrally med php

6 svar · 524 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Vet inte om ni vet vad vektorrally är (kanske kallas annat?) men det är hur som helst ett spel man spelar på rutat papper. Man ritar upp en väg och sen spelar man med sin kompis. Man börjar vid start och får förflytta sej i rutsteg. Varje gång det är ens tur får man öka eller minska förflyttningen i sidled och framåt med en ruta.
Här är ett litet exempel på hur en bana kan se ut.
Jag fick för mej att jag ville skriva något sådant i PHP som man sedan kan spela med sina kompisar.

Tanken är då att man använder sej av en bana i form av en bild som man sedan fortsätter att rita på (m.h.a. php-skript). Det största problemet är hur jag ska göra "collision detect", alltså se när en spelare slår i kanten (och då förlorar).

Hela detta spel är fortfarande i grovt funderingsstadie och jag tar gärna emot idéer på hur jag ska lösa diverse problem. Om min tanke jag hade med att använda sej av en bild är bra eller dålig. Om det finns bättre lösningar eller om hela grejen ska slopas totalt.
Jag är medveten om att det är lite svårt och klurigt, men det kan det gärna vara :)

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 274 inlägg

Det är inte omöjligt att åstadkomma detta, men det finns som vanligt både enkla lösningar och mer avancerade sådana. Hur viktigt är utseendet? Det hela skulle kunna lösas enkelt med hjälp av tabeller. Vissa rutor i tabellen motsvarar banan, och om man inte befinner sig på någon av dessa rutor har man krockat.

Bildhantering har jag inte jobbat särskilt mycket med i PHP, men det är förmodligen genomförbart även där. Är spelet kul? Det verkar som om den som får innerspår från början bör vinna om banan är oval.

Utseendet är inte speciellt viktigt och jag har funderat på det där med tabeller.. men undrar om det blir så himla bra och effektivt. Vill såklart kunna ha flera olika kartor.

Spelet är roligt, ja :)
Innerspår i början behöver absolut inte resultera till en vinst. Banan kan dessutom se ut hur som helst i princip.

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 274 inlägg

Det skulle till och med kunna gå att göra ett script som slumpar fram banans utseende inför varje spel. Anledningen till att jag föreslog tabeller är att jag som sagt var inte är så haj på grafik i PHP. Om du är duktig på det hittar du säkert en smidigare lösning.

Kan ju kanske bli lite stor belastning om man arbetar med bilder. Hmm, någon föreslog java, men det kan jag inte alls. Undra om det är mycke att lära sej för att göra något sådant. Annars kanske tabeller skulle kunna lösa det hela. Behöver ju inte bli dåligt med tabeller.

ThomsonMedlem sedan feb. 200190 inlägg

Bildrenderingen i php är snabb, så det blir nog inga problem.

Thomson, vet du något om mitt problem att kunna se vart en linje går? Med hjälp av dess färg t.ex.

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb