webForumDet fria alternativet

Krånglande varukorg

3 svar · 491 visningar · startad av nighteye

nighteyeMedlem sedan sep. 200260 inlägg

Håller på att bygga en webbshop men får inte varukorgen att fungera som jag vill. Produkterna ligger sparade i en MySQL databas och jag använder mig av ett formulär för att skicka produktdata till varukorgen som sedan skapar en cookie-array med information om vilka produkter som ligger i varukorgen (id-nummer, antal och typ). Sedan så hämtar en MySQL query-sträng alla produkter som finns angivna i cookien.

Problemet är att jag bara får upp en produkt i korgen (den senaste) och jag måste skicka produktformuläret 2-3 ggr varje gång för att se ändringen. Nånting är uppenbarligen fel. Eftersom jag inte är någon PHP-expert så undrar jag hur jag ska lösa detta.

En annan konstig sak är att jag inte hittar någon cookie på min dator fast att den är satt och uppenbarligen fungerar. Kör Windows XP med Internet Explorer 6.

if ($HTTP_GET_VARS[action] == "additem")
	{
		if (!isset($_indec[0]))
		{
			$cookie_counter = "0";
		}
		setcookie("_indec[$cookie_counter]", $HTTP_GET_VARS["itemno"]);
		$cookie_counter++;
		setcookie("_indec[$cookie_counter]", $HTTP_GET_VARS["qty"]);
		$cookie_counter++;
		setcookie("_indec[$cookie_counter]", $HTTP_GET_VARS["type"]);
		$cookie_counter++;
		setcookie("_indec[$cookie_counter]", $cookie_counter);
		$cookie_counter++;
	}

for ($i=0; $i<=$cookie_counter; $i++)
	{
	$query = mysql_db_query("databas", "SELECT * FROM products WHERE product_itemno = '$_indec[$i]'") or die(mysql_error());
	}

Är det inte någon som har något förslag? :-/

MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg

Jag tycker du ska byta approach på problemet. Själv skulle jag aldrig placerat varorna i cookies utan hellre placera dem temporärt i databasen. I cookien skulle jag hellre lagra ett unikt sessionid.

Jag vill gärna spara lite information om vad som ligger i varukorgen och vilken kund de tillhör. Ser ingen säkerhetsrisk med det? Vill kunna spara info inför framitden om vilken kund som köpte vad, så man kan se ett "mönster" på vilka produkter som kunderna väljer att köpa ihop.

Har gjort om koden lite och nu fungerar den bättre, fast jag måste submitta formuläret två ggr för att se ändringarna i korgen och fortfarande så visas bara en vara (den senaste). Hur ska jag lägga in fler varor i cookien? Cookie array? Hur fungerar en sån? Några tips?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)