Frågan 3 feb. 2003 09:45 #1 Kan man på något sätt med inställningarna i php.ini filen hindra att funkitionen setcookie() används?
Om inte, hur kan det komma sig att jag inte kan använda mig av den funktionen på ett av mina webbhotell. :q
Fick lösa mina problem med javascript för att sätta kakan, men det känns ej tryckt nog!
Någon?? :q
R rIkLuNd Medlem sedan feb. 2003 169 inlägg Vad är felet? Sätts inte cookien, eller?
R rIkLuNd Medlem sedan feb. 2003 169 inlägg Vilket syntax använder du dig av för att sätta cookien?
setcookie ("kaka", $value,time()+900);
använder jag mig av!!!
D Darren Medlem sedan dec. 2002 789 inlägg Det borde fungerat med din kod... Du har säkert kollat det men är det inte så att webbläsaren inte tillåter cookies.
Testa också och ta bort mellanslaget mellan setcookie och resten av koden.
setcookie("kaka", $value,time()+900);
Du har säkert kollat det men är det inte så att webbläsaren inte tillåter cookies
Det skuma här att den tillåter det med javascripts funktion för att sätta kakan, men inte med phps funktion!
D Darren Medlem sedan dec. 2002 789 inlägg
Fredde Mannen skrev:
Du har säkert kollat det men är det inte så att webbläsaren inte tillåter cookies
Det skuma här att den tillåter det med javascripts funktion för att sätta kakan, men inte med phps funktion!
Läste inte inlägget så noga som jag borde gjort. Det är ju klart att om det fungerar med JavaScript då skall det fungera med PHP också... :)
Testat och tagit bort mellanslaget?
Prova att ange alla parametrar för setcookie()
Darren skrev:
Testat och tagit bort mellanslaget?
Nej, det har jag ej!! Men om dettta nu inte fungerar.... Buuuhäää.... vad ska jag göra då, alltid använda mig av javascript??
Och jag ska också testa att ange alla parametrar för kakan! :e
D Darren Medlem sedan dec. 2002 789 inlägg Ta du och testa utan mellanslag... Den koden vet jag fungerar. Om det inte fungerar för dig då är det något fel med inställningar på webbhotellet.
Och glöm inte att du inte får skriva något till sidan innan du sätter kakan.
Vet det! :e
Annars blir det sådana dära header fel! :)
Ska testa när jag kommer hem!
R rIkLuNd Medlem sedan feb. 2003 169 inlägg Om du inte anger var cookien ska vara tillgänglig, så kommer den bara finnas i den mapp där den skapades... Försök med detta:
setcookie("kaka",$value,time()+900,"/");
Ja, det vet jag, men lägger har inloggnings scriptet i samma mapp som de filer som ska skyddas så ska man väl inte behöva ange vars!? eller?
Nåja ska testa allt detta!!
P pimme Medlem sedan sep. 2001 1 086 inlägg Re: Angående cookies
Fredde Mannen skrev:
Kan man på något sätt med inställningarna i php.ini filen hindra att funkitionen setcookie() används?
ja, man kan "stänga av" funktioner, men varför man skulle vilja stänga av setCookie förstår jag inte.
dessutom så borde de bli ett felmeddelande om man försöker använda en avstängd funktion
R rIkLuNd Medlem sedan feb. 2003 169 inlägg Nej, det behöver inte komma nåt felmeddelande om man använder en avstängd funktion... T ex på Spray.se så är funktionen show_source avstängd, men det kommer inget meddelande om något när man använder den... Förresten, Mannen, det står i din 'phpinfo.php' (om du har nån...) om setcookie är avslagen!
Men varför skulle ett webhotell stänga av den funktionen??? förstår inte???
R rIkLuNd Medlem sedan feb. 2003 169 inlägg Nej, det är ett konstigt hotell i så fall... ;)
P pimme Medlem sedan sep. 2001 1 086 inlägg
rIkLuNd skrev:
Nej, det behöver inte komma nåt felmeddelande om man använder en avstängd funktion...
ok, har alltid kört med egen server, så jag har inte haft behov av att stänga av nån funktion.. vet bara att man kan .. :)
Nåja, tack för alla svar, men till syntes tror jag att jag löst det hela!!