webForumDet fria alternativet

Angående cookies

PHP

20 svar · 620 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Kan man på något sätt med inställningarna i php.ini filen hindra att funkitionen setcookie() används?

Om inte, hur kan det komma sig att jag inte kan använda mig av den funktionen på ett av mina webbhotell. :q

Fick lösa mina problem med javascript för att sätta kakan, men det känns ej tryckt nog!

Någon?? :q

Medlem sedan feb. 2003169 inlägg

Vad är felet? Sätts inte cookien, eller?

rIkLuNd skrev:

Vad är felet? Sätts inte cookien, eller?

Nope den sätts inte!!!

Vilket syntax använder du dig av för att sätta cookien?

setcookie ("kaka", $value,time()+900);

använder jag mig av!!!

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

Det borde fungerat med din kod... Du har säkert kollat det men är det inte så att webbläsaren inte tillåter cookies.

Testa också och ta bort mellanslaget mellan setcookie och resten av koden.

setcookie("kaka", $value,time()+900);

Du har säkert kollat det men är det inte så att webbläsaren inte tillåter cookies

Det skuma här att den tillåter det med javascripts funktion för att sätta kakan, men inte med phps funktion!

Fredde Mannen skrev:

Du har säkert kollat det men är det inte så att webbläsaren inte tillåter cookies

Det skuma här att den tillåter det med javascripts funktion för att sätta kakan, men inte med phps funktion!

Läste inte inlägget så noga som jag borde gjort. Det är ju klart att om det fungerar med JavaScript då skall det fungera med PHP också... :)

Testat och tagit bort mellanslaget?

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Prova att ange alla parametrar för setcookie()

Darren skrev:

Testat och tagit bort mellanslaget?

Nej, det har jag ej!! Men om dettta nu inte fungerar.... Buuuhäää.... vad ska jag göra då, alltid använda mig av javascript??

Och jag ska också testa att ange alla parametrar för kakan! :e

Ta du och testa utan mellanslag... Den koden vet jag fungerar. Om det inte fungerar för dig då är det något fel med inställningar på webbhotellet.

Och glöm inte att du inte får skriva något till sidan innan du sätter kakan.

Vet det! :e

Annars blir det sådana dära header fel! :)

Ska testa när jag kommer hem!

Om du inte anger var cookien ska vara tillgänglig, så kommer den bara finnas i den mapp där den skapades... Försök med detta:

setcookie("kaka",$value,time()+900,"/");

Ja, det vet jag, men lägger har inloggnings scriptet i samma mapp som de filer som ska skyddas så ska man väl inte behöva ange vars!? eller?

Nåja ska testa allt detta!!

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Re: Angående cookies

Fredde Mannen skrev:

Kan man på något sätt med inställningarna i php.ini filen hindra att funkitionen setcookie() används?

ja, man kan "stänga av" funktioner, men varför man skulle vilja stänga av setCookie förstår jag inte.
dessutom så borde de bli ett felmeddelande om man försöker använda en avstängd funktion

Nej, det behöver inte komma nåt felmeddelande om man använder en avstängd funktion... T ex på Spray.se så är funktionen show_source avstängd, men det kommer inget meddelande om något när man använder den... Förresten, Mannen, det står i din 'phpinfo.php' (om du har nån...) om setcookie är avslagen!

Men varför skulle ett webhotell stänga av den funktionen??? förstår inte???

Nej, det är ett konstigt hotell i så fall... ;)

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

rIkLuNd skrev:

Nej, det behöver inte komma nåt felmeddelande om man använder en avstängd funktion...

ok, har alltid kört med egen server, så jag har inte haft behov av att stänga av nån funktion.. vet bara att man kan .. :)

Nåja, tack för alla svar, men till syntes tror jag att jag löst det hela!!

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)