webForumDet fria alternativet

Problem med imagemagick (newbi-fråga)

PHPur PHP

1 svar · 282 visningar · startad av peterpops

peterpopsMedlem sedan aug. 200135 inlägg

Hejsan!
Håller på att koda ordning ett script till en bil-sajt där användare har möjlighet att lägga upp egna fordonsbilder mm, dvs mkt bilder förekommer på sidorna. Tänkte nu använda imagemagick för att skapa sk. "thumbnails" samt att ev. skriva ut en kortare text på själva bilden.

Så jag laddade helt enkelt hem imagemagick igår, installerade det, men sedan var det stopp.

Det enda jag lyckades med var att skapa en mindre bild mhv -resize.

Så, det jag nu är ute efter är lite allmäna tips och förklaringar hur man använder detta? enligt manualen ska det tydligen vara en av världens enklaste saker, fast jag begriper mig helt enkelt inte på det.

Så, visa gärna lite exempel kod hur man använder imagemagick.
Och hemskt gärna exempel på hur man skapar thumbnails, lägger till text på bilder.

Har spanat lite på https://www.sweclockers.com och har tänkt mig skapa något likande de har på första sidan precis ovanför deras artiklar. Dvs text på bild, "färgfält" bakom text, avrundade hörn.

Även örviga nyttiga tips välkommnas.

Tack på förhand.
Vet inte hur jag skulle klara mig utan WebForum. Tack.

Mvh Peter.

Edit: Vid närmare kontroll så ser jag att sweclockers byggt upp sina bilder mha en mall, http://www.sweclockers.com/img/push_ram.gif . Är detta gjort med imagemagick eller? isf hur?

peterpopsMedlem sedan aug. 200135 inlägg

Tar och lyfter denna tråden lite, samt lägger till lite följdfrågor :e

har nu lyckats lägga ihop bilderna så som jag vill med hjälp av följande rad:

exec ( "composite test1.gif test_th.jpg test_ut.jpg");

Fast har kört fast helt och hållet på det här med att lägga på text på bild, fattar det bara inte. Måste man ange vart teckensnittet finns?

Har försökt utan resultat med följande:

exec ( "display -draw text x0,y0 'text som skall skrivas ut' test_ut.jpg" );

exec ( "convert -draw \"text 10,10 text som skal skrivas ut\" test.jpg test_ut.jpg ");

exec ( "display -font -draw text 100,100 'text som skall skrivas ut' test.jpg test_ut.jpg");

Har vid det här laget dribblat bort mig själv ganska rejält, så om någon vänlig själ skulle kunna tala om för mig hur man skrivet ut lite text på en bild med hjälp an imagemagick så skulle jag bli välidgt glad :birp

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)