webForumDet fria alternativet

akut problem

13 svar · 395 visningar · startad av kvacke

kvackeMedlem sedan juni 200241 inlägg

Hej,

Jag driver för tillfället ett community (i england) som jag tänkt anpassa så det ska fungera bra oberoende på hur många medlemmar som är inloggade samtidigt. Förmodligen kommer det att bli ett enormt tryck eftersom urlen går ut i annonser om ett tag. Förhoppningsvis lika stort som svenska lunar.

Jag använder mig av relationsdatabaser i MySQL med PHP. Där har jag olika tabeller som "users", "guestbook" samt "mailbox" .. När jag hämtar inlägg från "guestbook", hämtar jag även data från "users", om vem som skickat inlägget osv ...

I dagsläget brukar det kunna vara upp mot 50st inloggade samtidigt, men då bryter servern helt ihop. Han som är ansvarig för servern säger att tabellen "users" belastas väldigt hårt, men jag kan inte förstå varför.

Jag hämtar nämligen bara ut de data jag behöver (select fält1,fält2 from tabell1 inner join tabell2 using(id) ...) ...

När servern bryter ihop kommer detta meddelande upp
"PHP has encountered an Access Violation at 54534145"

Jag vet att några av er kommer att skaka på huvet när jag säger att all backend är baserat på windows miljö. Kan det vara det stora problemet?

Finns det några viktiga punkter jag bör tänka på när jag bygger upp en väldigt omfattande site, samt vad krävs för maskinvara för en sådan site?

skriv gärna till marcus@landslide-media.co.uk

Mvh hälsningar kvacke och min kollega erik

Just ja, jag glömde också säga att om det är någon som har MYCKET erfarenhet inom detta och kanske tom har varit med och byggt en sådan omfattande site. hör gärna av dig!

Vi kommer behöva projekt anställda i framtiden :)

Mvh

Marcus

nicclasMedlem sedan feb. 20001 061 inlägg

Har du indexerat rätt kolumner i dina tabeller? Det avlastar din databas mycket, samtidigt som det gör den något större, men det brukar gå att leva med...

tack nicclas skall kolla upp det...

marcus

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

Du kanske även kan kolla hur det är med databas anslutningarna, ligger alla 50 anslutna till databasen hela tiden eller kopplar de bara upp när de behöver något. Du kanske även borde använda dig av en connection pool så att inte för många försöker ansluta sig till databasen samtidigt.

/Viktor

viktor hmmm det låter som det kan vara nåt sånt.

skall kolla upp det

tack!!!

DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg

Kolla också att komandot mysql_free_result (frigöra resurser) används på de rätta ställena...

gå gärna in på sidan och kolla https://www.pupkus.co.uk

om ingenting kommer upp efter enter page sidan...så testa refresha några gånger så skall det funka.

marcus

pupkus kommer att fungera normalt i morron när vi har reboota servern, men som den funkar nu är sviterna från dagens krash.

marcus

oki tack darren!

skall kolla det också...

nicclasMedlem sedan feb. 20001 061 inlägg

Kör du senaste PHP-versionen? Om inte, ögna igenom denna: http://bugs.php.net/bug.php?id=15333 kanske...

oki skall kika! puh har suttit sen 8 i morse...måste nog knoppa nu...tack för alla svar!

respect!!!!!!!!!

peronetMedlem sedan sep. 200192 inlägg

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to MySQL server on '192.168.1.235' (10048) in \\Ftpserver01\webhotel\Webhotel\id1010\pupkus\mysql.php on line 24
Can't connect to MySQL server on '192.168.1.235' (10048)

när jag klicka på "startpage community" när ja va inloggad

elvelindMedlem sedan juli 2002173 inlägg

ett litet standardråd utifrån de fel meddelanden jag fick på sidan är: dölj dem :)
en besökare bör aldrig besväras med typen av meddelande som ovanför. kör en die sats som skriver ut något i stil med "det uppstod ett fel just nu försök igen".

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb