mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg Tjena alla grabbar och flickor...
Jag har sökt på "paging" i wf's sökmotor och man får fram ett par trådar bara...
Men ingen av dom motsvarar mina önskemål...
Man ska kunna ange hur många sidor den max får lista, hur många reslutat per sida den ska visa. Sen ska den inte göra en länk för varje sida utan en föregående och en nästa länk... sen vilket sidnummer den är på...
Tack på förhand
/Martin
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg kan även nämna..
kan även nämna att den ska ta resultaten ifrån en mysql databas...
sen ska den visa hur många sidor som finns totalt... hoppas ni förstår... :P
/Martin
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Då kanske det här är ungefär vad du söker: http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=3058
Det ska sedan inte vara några problem att lägga till en begränsning för max antal sidor. T.ex före andra sql-frågan:
$max_pages = 20;
if ( $offset > ($max_pages -1)*$limit ) {
$offset = ($max_pages -1)*$limit;
$pages_tot = $max_pages -1;
}
TenchuMedlem sedan juni 200111 inlägg mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg problem...
Inlägget som Matte skrev funkade jättefint men... en sak bara limit för antal sidor funkade inte.
tacksam för svar
/Martin
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Testa att lägga in min kod (med smärre tillägg) på den här platsen, i skriptet jag länkade till.
$pages_tot = floor($row['rows_tot'] / $limit); // Räknar ut hur många sidor det blir.
// Tillägg börjar
$max_pages = 20; // Max antal sidor
if ( $offset > ($max_pages - 1)*$limit ) {
$offset = ($max_pages - 1)*$limit;
$pages_tot = $max_pages -1;
$page = $pages_tot;
}
// Tillägg slutar
echo "Sidan " . ($page + 1) . " av " . ($pages_tot + 1) . "<br>";
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg tjo....
Tack Matte!
Det funkar bra men den visar att det är 3 sidor totalt fast limiten är 2 så den borde visa sida 1 av 2 eller sida 2 av 2 inte sida 1 eller 2 av 3...
Hoppas du förstår...
MVH Martin
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Se om det går bättre om du ändrar tillägget till det här:
$pages_tot = floor($row['rows_tot'] / $limit); // Räknar ut hur många sidor det blir.
// Tillägg börjar
$max_pages = 20; // Max antal sidor
if (($max_pages - 1) < $pages_tot) {
$pages_tot = $max_pages - 1;
}
if ( $offset > ($max_pages - 1)*$limit ) {
$offset = ($max_pages - 1)*$limit;
$page = $pages_tot;
}
// Tillägg slutar
echo "Sidan " . ($page + 1) . " av " . ($pages_tot + 1) . "<br>";
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg tjo
det funkar hyffsat.. man kan kolla sida 1 och 2 om limiten är 2 men det står sida 1 av 1 och sida 2 av 1... försökte fixa men blev sjukt...
/Martin
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det funkar perfekt när jag testar hos mig.
Hur ser skriptet ut du använder nu?
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg hej igen...
kan jag adda dig på msn typ.. eller irc typ.. tar lång tid annars...
säkert något litet fel bara
/Martin