webForumDet fria alternativet

Registrera ett värde från en MySQL sats i en session?

PHP

2 svar · 219 visningar · startad av nighteye

Medlem sedan sep. 200260 inlägg
Frågan#1

Jag har försökt få ett värde från en MySQL-sats att registreras i en session. Problemet är att jag bara får ut arrayer eller object och bara vill ha ut ett specifikt värde från en tabell.

Exempel:
Jag har en tabell med med fyra kolumner som visar olika valutor och värde på dem. Nu är det så att jag vill hämta ett valuta-värde från tabellen beroende på vilken query-sträng skriptet har fått (så långt fungerar det) och sedan lägga in det i en session.

$query = "select currency_value from databas as multiplier where currency_name = "USD";

Resulterar i nånting i stil med "8.80". DET värdet och endast DET vill jag sedan regga i en session. Hur ska jag göra detta? Jag har provat med en mysql_fetch_row men får inte ut något alls från den, är jag på rätt väg eller ska jag använda mig av något helt annat? mysql_fetch_object fungerar men hur ska jag göra för att få ut värdet från $row->multiplier till en session?

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Testa detta:

session_start(); // Överst på sidan

$query = "select currency_value from databas as multiplier where currency_name = 'USD'";

$result = mysql_query($query);

$_SESSION['USD'] = mysql_result($result, 0);

Hämtas på nästa sida med:

session_start(); // Överst på sidan

echo $_SESSION['USD'];
Medlem sedan sep. 200260 inlägg

Tack! Det funkar nu! mysql_result($result, 0); var lösningen på problemet. Glömde förresten skriva dit http variablen på SQL satsen ovan (den hämtar data från query-strängen), det står inte USD som standard. Men men...

243 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)