WibbeMedlem sedan jan. 200337 inlägg Jag har funderat på en sak som borde gå att ha till en sida.
Om man använder ett javascript för att göra en klocka, kan man då göra så att klockan alltid går efter vad serverklockan är?
Sen när jag ändå håller på och skriva så undrar jag hur man räknar ut hur många poster det finns i en tabell.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg I en "javascript-klocka" brukar man normalt hämta den aktuella tiden genom Date() som alltså är den lokala tiden. Men istället kan du ju låta php bestämma vad klockan ska visa vid början, och sedan uppdateras den bara varje sekund.
Säg till om du vill ha hjälp med att konstruera en sådan klocka.
För att räkna rader kan du använda COUNT(*).
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg Tänk på att PHP kommer visa tiden då sidan sparades på lokala hd:n, å alltså inte ändras i takt med att klockan tickar.. Om du vill ha en "realtime" klocka bör du använda dig av javascript.
Eller har jag kanske fel?
MaRseYMedlem sedan maj 2001178 inlägg
Tänk på att PHP kommer visa tiden då sidan sparades på lokala hd:n, å alltså inte ändras i takt med att klockan tickar.. Om du vill ha en "realtime" klocka bör du använda dig av javascript.
mja antar du menar när sidan laddades.
Men det vore väl lite onödigt å göra en klocka i php med en sida som uppdateras varje sekund, men vad jag tror du menar är att du kan ha klocka i javascript men du vill att klockan ska gå efter servern, å då fåru i javascript funktionen istälelt för att hämta
starttid = startDate();
eller vad det är som sätter "startvariablen" för klockan. bara att i php skriva
echo "<script>starttid = \"". $tid ."\";
//resten av koden
</script>";
förutsatt att du hämtat vad klockan är i php först i variablen $tid.