webForumDet fria alternativet

Skapa ID och sen visa?

PHPur PHP

5 svar · 267 visningar · startad av aztek

aztekMedlem sedan feb. 200277 inlägg

Jag är i stort helt färsk på PHP och har nu stött på problem. Vad jag inte förstår är hur själva (id, INT NOT NULL AUTO_INCREMENT) fungerar. Jag fattar inte hur man ska skriva det i query till MySQL från en adminsida (ex skriv in nyheter sida) men jag har greppat hur jag sedan kan plocka fram en sida med just det id'et ex: show.php?id=12345.

Tanken är att jag ska lista olika saker med lite information. När man sedan klickar på rubriken (som på expressen.se, dn.se mm) så ska sidan med mer information visas.

/ Johan

WebslaveMedlem sedan maj 2002647 inlägg

För att hämta t.ex show.php?id=15 så använder du följande:

$sql = "SELECT * FROM tabell WHERE id = '$id'";

Detta hämtar det som har id = 15
Om du har register_globals = off i php.ini så skriver du så här:

$sql = "SELECT * FROM tabell WHERE id = '".$_GET['id']."'";

Jag vet inte om jag svarade på allt men jag har inte tid att läsa allt och förstå vad du menar (är trött och stressad ;) ) men detta var i alla fall lite

Låter bra men frågan kvarstår, hur lägger jag till id? Räcker det med att det står i mysql_query satsen (ex:

mysql_query('INSERT INTO ' . $add . '(id,produkt_namn,produkt_grupp,produkt_pris,produkt_info,) VALUES ('$namn','$grupp','$pris','$information')')

Fråga 2 som kom till av förra svaret:
Rekomenderas globals on eller off?

/ Johan

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Om ID är autoincrement så ska du inte ha med det i din insert-sats öht. Det löser sig automatiskt.

Mvh,

pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg

globals bör vara off.

INSERT INTO table VALUES(0, ....);
där nollan står på id-platsen

Tackar bägge, det svarade på mina frågor. Kommer göra ett försök senare i eftermiddag.

/ Johan

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)