Har satt en cookie.
Den är satt från sida2.php
setcookie("mycookie", "filled",3600);
Hur läser jag nu in denna, efter att sida2.php har skickat mig till sida1.php.
Vill alltså läsa in och kontrollera att cookien är satt, (vet att den finns, har kollat i cookie katalogen) men lyckat inte kontrollera om dennes innehåll finns...
Detta hade jag tänkt mig.. (kör med: register_globals = Off)
If (blabla bla != "filled") {
echo "Ingen Cookie satt";
else
echo "Cookie är satt";
}
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Bör fungera med detta:
if (isset($_COOKIE['mycookie'])){
echo "cookie OK";
}
else{
echo "ingen cookie satt";
}
Borde fungera, men gör tyvärr inte det.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Testa då detta:
if ($_COOKIE['mycookie']){
echo "cookie OK";
}
else{
echo "ingen cookie satt";
}
Lade in den första koden jag fick Darren, i sida2.php, och laddade om sida2.php efter cookien sattes, och då hittades cookien.
Men när jag på sida1.php försökte läsa den gick det inte då hittar den den inte.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Kan du innan du skickas till sida1.php göra en echo bara för att se att kakan verkligen är satt...
echo $_COOKIE['mycookie'];
och kolla en gång till att du verkligen sätter kakan så här:
setcookie("mycookie","filled",3600);
EDIT: Ser att du redan kollat det...
Kom på att det är när jag kör:
<?include 'file/sida1.php'?>
i en default.php som det inte funkar.
kör jag sida1.php direkt funkar cookie checken bra.. men då har jag ingen användning för den om man inte kan include sida1.php på vilken annan sida som helst. hmmm
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Visa mer kod från sida1 så skall vi nog fixa det...
sida1.php + sida2.php fungar ensamt hel pefekt.
Men det är när jag vill includa <?include 'file/sida1.php'?> på default.php som den inte funkar längre. default är en vanlig htmlfil ingen php-kod alls i den.
på sida1 finns en länk, när man klickar på den skickas man till sida2 och en cookie sätts, dedan skickas man till sida1 igen. (då funkar det)
ELLER.
man laddar default, och kör include.. klickar på länken, sida2 körs och man skickas till deafult igen, som includar sida1 och den kan då inte kolla cookien..
Så är det... =/
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Det var mysko det där... Skall fundera lite mer på det där.
Darren, jag testade en grej som jag bara fick för mig skulle fungera och det gjorde det.
Jag lade sida1.php + sida2.php i samma mapp som default.php, och voila allt funkar. Så det är något med att om man har sida1 + sida2 i en annan mapp så är cookien inte gorkänd eller så.