FlowMedlem sedan dec. 200283 inlägg
Hej!
Jag har ett litet update problem som jag inte förstår vad det är som är fel :(.
Använder PHP tillsammans med mysql för ett forum och nu vill jag lägga in antal visningar på varje inlägg, skriver såhär:
$update_inlagg = mysql_query("UPDATE forum_messages SET visningar=visningar+1 WHERE id='$id'", $connect);
Men det som den gör är att: om visningar = 0 så ändras visningar till 2, är det 4 ändras det till 6 osv.
Någon som kan förklara varför? Har prövat att läsa av inlägget med en select och sedan hämta ut visningar till en variabel och updatera den vägen, men det blir samma problem...
Någon som har något tips? Typ mysql_query_once("... ") eller nått? :)
//Flow
DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg
Jag förmodar att du, innan du gör update, har hämtat visningar från tabellen och visar den på din sida...
<?php
$sql = "SELECT visningar FROM forum_messages WHERE id='$id'";
$query = mysql_query($sql) or die("Cannot query the database.<br>" . mysql_error());
$result = mysql_fetch_array($query)
$result["visningar"]++;
$update_inlagg = mysql_query("UPDATE forum_messages SET visningar=$result["visningar"] WHERE id='$id'", $connect);
?>
FlowMedlem sedan dec. 200283 inlägg
Nej det har jag inte gjort, men har prövat att göra det också, men det blir samma fel :(
Prövade ditt exempel också...
FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg
Mycket skumt, jag har
@mysql_query("UPDATE forum_topics SET topic_views=topic_views+1 WHERE topic_id = '$tid'");
först, sen hämtar jag inlägget och dess kommentarer och det har alltid funkat. tilläggas bör att fältet topc_views har 0 som default.
WebslaveMedlem sedan maj 2002662 inlägg
kör (topic_views=topic_views++)... funkar när jag uppdaterar min.