webForumDet fria alternativet

Sjukt me mysql...

PHPur PHP

6 svar · 305 visningar · startad av fundersam

fundersamMedlem sedan aug. 2002101 inlägg

Nu ere nåt kosntigt här, min mysql tabell fungerar inte ( verkar det som, men det e väl som vanligt jag som gjort fel... :) ).

if($sql_do == "newguide"){

mysql_query("INSERT INTO guides (rubrik, type, text, user)VALUES('$rubrik', '$type', '$text', '$usr')");

echo "<a href=\"http://www.worldcraft-sweden.tk\"> Titta på guiden</a><br>";
}

if($sql_do == "newnews"){

mysql_query("INSERT INTO news (skribent, text, rubrik)VALUES('$usr', '$text', '$rubrik')");
	echo "Skapat tabellen <a href=\"http://www.worldcraft-sweden.tk\"> Kolla här</a><br>";
}

... If($sql_do == "newnews") funkar helt perfekt, men newguide funkar inte. Här är formuläret som berör news och guides...

if($do == "news" && $acces >= 3){

echo "<br>Du är i news.<br>";

echo "<br><br>Ämne:<form method=\"post\" action=\"admin.php\"><input type=\"text\" name=\"rubrik\"><br>Nyheten<br><textarea name=\"text\" cols=\"25\" rows=\"25\"></textarea><br><input type=\"submit\" value=\"Addera\">";
	echo "<input type=\"hidden\" name=\"usr\" value=\"$usr2\"><input type=\"hidden\" name=\"pass\" value=\"$pass2\"><input type=\"hidden\" name=\"sql_do\" value=\"newnews\"></form>";

}

if($do == "guider" && $acces >= 3){

echo "<br><br>Du kan skriva guide:<br><form method=\"post\" action=\"admin.php\">Rubrik:<br>";

echo "<input type=\"text\" name=\"rubrik\"><br>Type:<br><input type=\"text\" name=\"type\"><br>Guiden:<br><textarea name=\"text\" cols=\"50\" rows=\"50\">...</textarea><br>";

echo "<input type=\"hidden\" name=\"usr\" value=\"$usr2\"><input type=\"hidden\" name=\"pass\" value=\"$pass2\"><input type=\"hidden\" name=\"sql_do\" value=\"newguide\"><input type=\"submit\" value=\"Skapa guide\"></form>";

}

Tabellen guides uppdaterasd ej! Det e jätteskumt, för news funkar juh!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Lite felhantering är aldrig fel!

Prova att lägga följande rad efter alla mysql_query() anrop för att se om du får något felmeddelande tillbaka:

echo mysql_errno() . ": " . mysql_error(). "\n";

Det står en :0 i slutet nu, inget fel då eller?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jepp, då är det antagligen inge SQL fel.
Du kan också prova att skriva ut SQL satsen så att du ser att allt ser riktigt ut.

Brukar alltid lägga in mina sql satser i en variabel som jag sedan skickar till mysql_query för att enkelt kunna skriva ut den.

Hur då? :OO ... :stud

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

fundersam skrev:

Hur då? :OO ... :stud

T.ex:

$query = "INSERT INTO news (skribent, text, rubrik) VALUES('$usr', '$text', '$rubrik')";

echo "SQL-Fråga: $query";
mysql_query($query);

Det var ganska lustigt, för jag skapade om tabellen (Exakt likadan) i ett nytt namn, och nu funkar det plötsligt...

Ja datorer kan vara lite krångliga ibland!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)