PudolfMedlem sedan juli 2000224 inlägg
Jag försöker få ImageMagick att fungera med PHP med det vill sig inte alls... Det fungerar om man skriver in koden i Terminal, t ex
convert -size 100x100 /var/www/html/testbild.jpg -resize 100x100 /var/www/html/testbild_liten.jpg
Då skapas en kopia av bilden "testbild.jpg" och den nya bilden är 100x100.
Men om jag försöker med PHP:
<?php
$res = exec("/usr/X11R6/bin/convert size 100x100 /var/www/html/testbild.jpg -resize 100x100 /var/www/html/testbild_liten.jpg");
?>
Så händer inget alls... "convert" och dom andra filerna ligger i mappen /usr/X11R6/bin/.
Jag har testat många varianter men det verkar inte funka i PHP alls! :x
Bland annat hittade jag en guide på norska:
http://www.webber.no/index.php?artid=68
Tack på förhand!
DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg
Är inte säker på att du kan få igång ImageMagic med PHP. Har iaf aldrig sett att man använder den så.
Varför inte använda PHP och dess egna bildfunktioner istället?
zipp3rMedlem sedan aug. 2000590 inlägg
darren, det finns många bildgallerier i php som använder ImageMagick, jag har försökt få igång både netPBM och ImageMagick, men inte fått det att funka tror det beror på att servern kör safe_mode..
och med php´s inbyggda funktioner menar du gd då?
Japp det var GD jag tänkte på...
Har du någon länk till PHP gallerier som använder ImageMagic. Skulle vara kul och se hur de gjort. Nu när du sa att det fungerar så.. Man vet aldrig när man kan behöva något sådant.
zipp3rMedlem sedan aug. 2000590 inlägg
jovisst ;)
http://gallery.menalto.com/modules.php?op=modload&name=phpWiki&file=index&pagename=Gallery Requirements
http://www.4homepages.de/
är två, jag använder nedanstånde 4images, ett hyffsat galleri,
dock verkar det vara lite buggigt, ska tillägga att jag som sagt inte fått imagemagick att funka med dessa, så jag kör gd, den allra största nackdelen med gd är juh att det inte går att skapa gifbilder...
Tack för länkarna... Skall ta en titt på de.
Min server kör nog inte Safe Mode, borde kunna ändra det iaf eftersom jag testar på en lokal dator. Såhär står det om man kör phpinfo()
----
safe_mode Off Off
----
Ingen som har några förslag? :)
Har nämligen hört att GD ska ha rätt dåliga kvalitét på bilderna.
Nu har jag fått det att fungera, men bilderna blir dock lite större i storlek än om jag använder +profile "*", vilket inte verkar fungera för mig genom PHP! Genom terminal går det och då blir en thumbnail t ex 4kb, medan samma blir 10kb utan just +profile-tillägget. Så här ser min kod ut:
exec("/usr/bin/X11/convert -size 150x100 $orginal.jpg -resize 150x100 $thumbnail.jpg");
Detta fungerar men bilderna blir ju så mycket större... Även om jag har jättelåg -quality, så blir skillnaden inte så stor i storlek, dom blir bara mycket fulare. Så här ser koden ut som inte fungerar genom PHP för mig:
exec("/usr/bin/X11/convert -size 150x100 $orginal.jpg -resize 150x100 +profile "*" $thumbnail.jpg");
Dock funkar ju den i terminal. Någon som vet om det går att göra nåt åt detta?