webForumDet fria alternativet

Jämföra (nästan) med information

PHP

2 svar · 152 visningar · startad av fluff

Medlem sedan juli 200268 inlägg
Frågan#1

Hej.

Jag försöker få ihop nånting liknande ett script som visar TV-information..

jag har info för varje kanal i detta format ->

• 18.00 - Dokumentär, Serie, Möten i vildmarken ~(Wild encounters) Uppmärksammad djurdokumentärserie Detta avsnitt
  • 18.30 - Natur, Rolf Harris fantastiska djurpark ~(Rolf's Amazing World of Animals) Brittisk BBC-serie från 2001
  • 19.00 - Dokumentär, Serie, Världens vilda djur ~(Wild Wild World of Animals) Djurdokumentärserie Detta avsnitt: Bergsgetterna.
  • 19.30 - Dokumentär, Serie, Äventyr, Djurens resor ~(Wildlife Journeys) Dokumentärserie Många av naturens djur är
  • 20.00 - Dokumentär, Serie, Djurpolisen ~(Animal Police) Dokumentärserie Varje år söker 2000 personer i England
  • 20.30 - Dokumentär, Äventyr, Havets berättelser ~(Stories of the Sea) Naturdokumentär Detta avsnitt: Del 6:13. S

osv osv

Hur tycker ni man ska göra?
jag funderade på nånting som tar tiden just nu, och kollar vilket den stämmer närmast bakåt åt...

så om man öppnar sidan 18.01 så visar den 18.00 - Natur.. typ

hur ska man isf gå tillväga? :D

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Om jag förstod rätt så har du det i det här formatet:
<ul>
<li>18.00 - Dokumentär, Serie, Möten i vildmarken ~(Wild encounters) Uppmärksammad djurdokumentärserie Detta avsnitt</li>
<li>18.30 - Natur, Rolf Harris fantastiska djurpark ~(Rolf's Amazing World of Animals) Brittisk BBC-serie från 2001</li>
<li>19.00 - Dokumentär, Serie, Världens vilda djur ~(Wild Wild World of Animals) Djurdokumentärserie Detta avsnitt: Bergsgetterna.</li>
<li>19.30 - Dokumentär, Serie, Äventyr, Djurens resor ~(Wildlife Journeys) Dokumentärserie Många av naturens djur är</li>
<li>20.00 - Dokumentär, Serie, Djurpolisen ~(Animal Police) Dokumentärserie Varje år söker 2000 personer i England</li>
<li>20.30 - Dokumentär, Äventyr, Havets berättelser ~(Stories of the Sea) Naturdokumentär Detta avsnitt: Del 6:13. S</li>
</ul>

Då skulle man kunna tänka sig något på det här hållet:

<?php
$text = "
<ul>
<li>18.00 - Dokumentär, Serie, Möten i vildmarken ~(Wild encounters) Uppmärksammad djurdokumentärserie Detta avsnitt</li> 
<li>18.30 - Natur, Rolf Harris fantastiska djurpark ~(Rolf's Amazing World of Animals) Brittisk BBC-serie från 2001</li>
<li>19.00 - Dokumentär, Serie, Världens vilda djur ~(Wild Wild World of Animals) Djurdokumentärserie Detta avsnitt: Bergsgetterna.</li> 
<li>19.30 - Dokumentär, Serie, Äventyr, Djurens resor ~(Wildlife Journeys) Dokumentärserie Många av naturens djur är</li>
<li>20.00 - Dokumentär, Serie, Djurpolisen ~(Animal Police) Dokumentärserie Varje år söker 2000 personer i England</li>
<li>20.30 - Dokumentär, Äventyr, Havets berättelser ~(Stories of the Sea) Naturdokumentär Detta avsnitt: Del 6:13. S</li>
</ul>
"; 

preg_match_all("/<li>(.*)<\/li>/iU", $text, $matches);

$program = $matches[1];

$now = date("H.i");

for ($i=0; $i<sizeof($program); $i++){
   if ($now >= substr($program[$i], 0, 5)){
      $onTvNow = $program[$i];
   }
}

if (isset($onTvNow)){
   echo $onTvNow;
} else {
   echo "Inget program påbörjat just nu.";
}
?>

Sen tillkommer att tv-tablåer brukar fortsätta efter midnatt. Det går att lösa om man vet vilket datum tablån gäller för samt till vilket klockslag på natten tablån sträcker sig till.

Dessutom måste man helst på något sätt veta när sista programmet i listan slutar.

Medlem sedan juli 200268 inlägg

tack :)

mhm, nope. jag gjorde en lista bara för tydlighetensskull.
tvprogrammen är i klartext, alltså som dom hamnar i $program.

Om man kanske skulle jämföra först timmen, sen minuterna..hmm.. jag ska fippla lite till :e

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)