webForumDet fria alternativet

Hjälp?

6 svar · 282 visningar · startad av giik

giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg

Jag har en tabell med en massa spelare från olika säsonger. Det jag skulle vilja göra är att räkna ut hur många mål det har gjorts. Är inte så hajj på matte så jag undrar om det går att räkna ut på nåt sätt när man tar ut posterna? :q

Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Du får nog förklara lite mer... Jag förstår inte, men jag kanske är dum?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Re: Hjälp?

Jag kanske har missförstått det hela fel nu men jag gör ett försök.

Du har alltså en databas i vilken det finns en tabell över spelare och hur många mål varje spelare har gjort. Vill du då ha ut totalt antal gjorda mål för alla spelare så kan du använda dig av SUM-funktionen i SQL.

SELECT SUM(goals).... osv..

Okej så man kan använda den alltså, funderade på det ett tag men jag blev lite osäker eftersom jag inte provat den...Men nu fick jag hjälp av en annan också...Löste det med den här koden.

$sql ="SELECT SUM(goals) FROM spelare";
$result =mysql_query("$sql");
$rad=mysql_fetch_array($result);
mysql_close($anslut);

Ps. visste du att Lugnvik har öst in: <?=$rad["SUM(goals)"]?> mål.

Tänkte om det är nån annan som stöter på samma problem som mig :). Tack ska ni ha för hjälpen förresten! ;)

WebslaveMedlem sedan maj 2002647 inlägg

En fråga bara... hur får du ut specifika spelare med den koden? Som jag ser det så summerar du bara antalet mål... jag har aldrig använt SUM() förut men jag tycker det verkar lite knepigt.

Ingen aning duh, jag ville bara få ut antal mål som vi har gjort den här säsongen.

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg
$sql = SELECT spelare_id, COUNT(*) AS sum_goals FROM spelare GROUP BY spelare_id;
$query = mysql_query($sql) or die("Cannot query the database.<br>" . mysql_error());

while($result = mysql_fetch_array($query))
{
    echo 'Spelare '.$result["spelare_id"].' har gjort '.$result["sum_goals"].' mål.<br>';
}

För att få antal mål per spelare...

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
127 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)