webForumDet fria alternativet

`i PHP betyder vad??

7 svar · 458 visningar · startad av seigan

seiganMedlem sedan juli 20028 inlägg

Hej!
Jag har ett jävligt klurigt problem... vad betyder `på var sin sida om tabell namn och kolumnnamn??

$query = "SELECT `message_id`,`to`,`from`,`time`,`message`,`read` FROM `message` WHERE 1 AND `to` = '$id' AND `read` = '0' ORDER BY `message_id` ASC LIMIT 0, 1";
$query = "SELECT message_id, to, from, time, message, read FROM message WHERE 1 AND to= '$id' AND read= '0' ORDER BY message_id ASC LIMIT 0, 1";

Den övre funkar men inte den undre, varför??

Tack på för hand!
//seigan :bire

MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg

Ditt problem är snarast där det står "WHERE 1 AND"

Vaddå WHERE 1 AND?
Ändra til WHERE to = '$id' osv så ska det nog funka...

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

WHERE 1 AND skall inte ställa till problem... Även PhpMyAdmin skriver $query raden så och där funkar det.

Jaha, där ser man. 1 är väl iofs tolkat som TRUE så OK då, man lär sig nåt nytt varje dag. :)

Hursomhelst så ser jag inget direkt fel med din SQL, den funkar strålande hos mig, så det borde vara nåt med din mySQL-installation kanske?

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

AND read= '0'... Testa och ta bort 'fjuttarna' runt nollan i raden som inte fungerar.

Och förresten, jag håler med Mungo här... För att inte krångla till det så ta bort den där 1 du har.

Förresten, vad får du för felmeddelande?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Den andra frågan fungerar inte eftersom to, from och read är reserverade ord i SQL. Döp om dessa kolumner.

http://www.mysql.com/doc/en/Reserved_words.html

Å tusan, det var nästan för lätt. Otroligt att man missade det! :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)