webForumDet fria alternativet

nyhets script

9 svar · 393 visningar · startad av Rickard

RickardMedlem sedan maj 2001284 inlägg

Hejsan.

Jag har en kort fråga.

Har har nyss fixat ihop ett nyhets script till min sida, men nu behöver jag ett script som plockar ut de två första raderna ur inlägget och på slutet ska den lägga till en länk där det står "Läs alla nyheter" med en länk till hela nyhetssidan, men jag kommer inte alls på hur jag fixar ihop nåt sånt.

Någon som har lust å hjälpa mig?
Databasen heter "news" och columnen heter "Nyhet".

Tacksam för hjälp.

/Rickard

Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg

De två första raderna blir svårt att ta ut eftersom det är ganska relativt, du får bestämma dig för ett visst antal ord, eller ännu hellre ett visst antal tecken som ska visas.

Men det borde väll gå eftersom varje rad slutar med en punkt. php är väll så cleaver att det kan leta efter punkt #2 i inlägget?

Men om inte det funkar, Låt oss säga efter de första 50 tecknena.. =)

MarcusMedlem sedan juli 2000470 inlägg

Rickard:
Du har rätt i att PHP är clever nog. Kolla in preg_replace-funktionen så kommer du kunna komma fram till en lösning.

Återkom ifall du har svårt att få till det.

Vill du kapa raden efter ett visst antal tecken så kan du använda http://www.php.net/manual/en/function.substr.php

DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg

Klippa text efter ett visst antal tecken....

Kan detta hjälpa tro? Du anropar funktionen med din text och antal tecken som du vill ha i texten:

function lefts( $dintext, $dittantal ){
	$dnum = intval($dittantal);
	if (strlen($dintext)>$dnum){
	$dinnyatext = substr($dintext, 0, $dnum);
	$dinnyatext .= " ...";
	}
	else if (strlen($dintext)<$dnum){
	$dinnyatext=$dintext;
	}
	return $dinnyatext;
}

Observera att jag inte har testat detta men du kan ju alltid försöka :-). Lämna gärna en liten notice om det funkar eller ej.

Glömde säga... Om du vill att det efter texten står 'Läs mer' eller 'Läs alla nyheter' så skall du ändra raden:

$dinnyatext .= "...";

till något sånt här:

$dinnyatext .= '... <a href="allanyheter.php">Läs alla nyheter</a>';
Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg

Rickard skrev:

Men det borde väll gå eftersom varje rad slutar med en punkt. php är väll så cleaver att det kan leta efter punkt #2 i inlägget?

Men om inte det funkar, Låt oss säga efter de första 50 tecknena.. =)

Men det är en helt annan femma. ;)
Två rader är allt annat än två meningar. :)

Darre: Tack för den koden.. men nu är det ju som så att jag tyvärr är rätt så mycket beginner när det gäller PHP...

Jag har ingen aning om vad jag ska göra av den koden du gav mig...

Sidan för att läsa nyheterna hittar du här:
http://213.89.163.218:8080/~midnight-sun/scripts/news/read_news.php
Det försöket jag gjorde med att stoppa in koden jag fick av dig (försökte även köra med echo "$dinnyatext"; vilket inte funkade (verkar ju även rätt logiskt eftersom det bara är koden och inget som direkt behandlar texten))
Här finns iaf en phps av den...
http://213.89.163.218:8080/~midnight-sun/scripts/news/test.phps

Har du (eller någon annan) lust å ta sig tid å feta ihop scriptet så att det funkar?
Det skal altså lista upp de två senaste posterna i databasen och istället för de två första raderna (som avslutas med " . ") ska det enbart vara den första..
Kommentera gärna koden så jag vet vad de olika delarna i koden gör.. På så sätt är ju även det ett sätt att lära sig något nytt då jag aldrig bara tar ett färdigt script och använder..
Jag skriver alltid av det några gånger (trots att det redan finns skrivet) för att få in iaf. lite i min tröga skalle.. =)

Det är nämligen som så att jag har rätt svårt för att läsa engelska manualer.. jag lyckas alltid bara förstå typ 2 3:e delar av det hela.. och alltid är det ju den sista 3:e delen som är det viktigaste.. =(

Tacksam för all hjälp jag kan få. =)

/Rickard

Ingen som har tid/lust? =(

DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg

Hej Rickard,

Kan du skicka mig information om hur din databas är uppbyggd. Vilka fält du har och så vidare...

Darren: Du har fått dig ett PM. =)

/Rickard

Genererad på 373 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb