MungoMedlem sedan jan. 2000376 inlägg
Jag lyckas inte få funktionen getImageSize() att funka på de bilder jag har i databasen och laddar ner via en PHP-sida.
Alltså: $size = getImageSize('http://localhost/dl.php?id=10'); funkar inte. Nån som har stött på detta förut och vet varför?
Felet jag får är:
Warning: getimagesize: Unable to open 'http://192.168.0.5/extra/frames/forum_download.php?id=210' for reading.
giikMedlem sedan mars 2002111 inlägg
$size = GetImageSize ($rad[id]);
Går de inte att göra så heller? Jag kör något liknande på mitt script i alla fall, men vet inte om de fungerar för alla :)
Hur menar du nu? Att jag bara skulle hämta imagedatan från databasen och kolla den? Det ska inte funka enligt PHP-manualen och verkar inte funka här heller.
giikMedlem sedan mars 2002111 inlägg
Sorry, verkar som jag hade helt fel nu..Scriptet jag använde kollade så att bilden skulle vara 468 x 68 pixlar...Gick inte alls som jag trodde....Men men, sånt är livet antar jag...Hoppas nån annan kan hjälpa dig :)
davidsMedlem sedan mars 2001271 inlägg
Du skulle ju kunna kolla bildstorleken när bilden laddas upp istället, och spara den informationen i databasen också.
Jo, jag ska nog lösa det så, det är bara det att jag redan har rätt många bilder i databasen...
Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
giik skrev:
$size = GetImageSize ($rad[id]);
Går de inte att göra så heller? Jag kör något liknande på mitt script i alla fall, men vet inte om de fungerar för alla :)
Men funktionen getimagesize() returnerar en array.
Exempel:
$file = "bilden.jpg";
$size = getimagesize ($file);
$imageWidth = $size[0];
$imageHeight = $size[1];
$imageType = $size[2];
Jag tror att du får lagra värdet på "$file_size" då du laddar upp bilden på servern.
Jovisst, men hur 17 gör jag med de bilder jag redan har i databasen då?
NiklassonMedlem sedan nov. 2000823 inlägg
Prova den lokala sökvägen.. Plocka fram sökvägen med hjälp av id-numret och kör sen:
$size = getImageSize('/home/lokal/sokvag/till/bilden.jpg');
Nej, bilden ligger ju i ett BLOB-fält i min mySQL-databas, så det finns ingen lokal sökväg eller fil att leka med...