webForumDet fria alternativet

PHP-forum

9 svar · 379 visningar · startad av kaktusen

kaktusenMedlem sedan juni 2002175 inlägg

Går det att göra ett PHP-forum som uppdateras automatiskt då man skriver ett inlägg?

Min tanke är att jag har en nyhetstjänst som andra kunder kan läsa.

När jag skriver ett inlägg ska detta PHP-forum uppdateras automatiskt med det nya inlägget, utan att man själv behöver klicka på "Uppdatera"-knappen.

MEN forumet ska ej uppdateras då jag inte skriver något inlägg, utan den ska på något sätt känna av då ett nytt inlägg är skrivet...så uppdateras den!

Går det tror ni?

Mvh

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Allt går, men det är inte värt det. Det tar för mycket på servern...

mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg

Tar för mycket på servern?
Det tror jag inte, eftersom man använder JavaScript för en sådan här funktion - och det körs ju i webbläsaren.

Kolla in de här två artiklarna, både använder ifame för att uppdatera och skicka data:
http://www.devarticles.com/art/1/158
http://www.oreillynet.com/pub/a/javascript/2002/02/08/iframe.html

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Det tror jag inte, eftersom man använder JavaScript för en sådan här funktion - och det körs ju i webbläsaren.

Javascript på klientsidan kan inte sköta det här själv, det måste hela tiden vara kopplad mot servern för att se om det har kommit några nya inlägg. Det tar mycket på servern.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg

SPiN skrev:

Javascript på klientsidan kan inte sköta det här själv, det måste hela tiden vara kopplad mot servern för att se om det har kommit några nya inlägg. Det tar mycket på servern.

Om jag har förstått ursprungsfrågan rätt så är det ingen större belastning på servern - om något skrivs så skickas det till servern genom en javascript funktion - om inget skrivs - skickas inget.
Om du kollar de exemplen som jag gav gör de just detta.
Eller har jag missupfattat frågan?

dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg

det borde ju gå, fast denna tråden hör nog mer hemma i javascript eftersom 99% av koden är just javascript (skulle jag tro).
Sen kanske du ska fråga dig om det är värt besväret.

WebslaveMedlem sedan maj 2002662 inlägg

Men går det verkligen med Javascript att känna av när någon skickar ett inlägg till databasen/filen och sedan uppdatera sidan för alla som tittar på den? Jag har ingen aning... låter bara lite otroligt :)

CatZMedlem sedan jan. 20022 341 inlägg

antar att det skulle bli mer chat än forum egentligen....

WebslaveMedlem sedan maj 2002662 inlägg

Jo... forum skulle det nog inte räknas som... nästan... eller, GAH! Jag vet inte... *blir yr*

MungoMedlem sedan jan. 2000376 inlägg

Jag tror ni pratar förbi varandra... ;)

Alt. 1) När du som är admin skriver nåt i "forumet" postas det automatiskt m.h.a. Javascript så du slipper trycka på submit. Fråga mig inte varför...

Alt. 2) När du som användare är inne på "forumet" så uppdateras det automatiskt om/när admin skriver något. Detta alternativ funkar inte med mindre än att man har t.ex. ett Javascript som ligger och kollar mot servern varje minut eller så, och då uppdaterar om det hänt nåt. Detta "tar på servern".

Genererad på 407 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb