AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Går det att köra en select på två databaser i samma query?
Vet inte om denna fråga ens är i rätt forum men jag använder för tillfället php för att komma åt dessa därav platsen.
Förutsättningar (om det nu hjälper/stjälper):
Jag har Apache på en win2k burk, ansluter mot en win2k burk med mssql.
Här på ligger två olika databaser med info som jag vill åt, detta i samma sql-fråga.
Om det skulle hjälpa med exempel kan jag fixa detta, om någon vet säkert att detta INTE går får ni gärna säga detta med så jag lägger ner försöken och löser det på annat sätt.
Har sökt och inte hittat info om detta på webforum men om det finns någon tråd om det får ni väl skälla...
EDIT: stavning
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Det går nog inte nej, SQL-frågan måste ju ställas mot en databas specifikt, så det skulle jag inte tro. Har aldrig hört talas om nån som ens velat försöka förut. :) Du får väl dela upp det i två frågor?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg I Microsoft SQL Server kan man komma åt objekt i andra databaser genom att ange databasnamn.ägare.objektnamn. Exempel:
SELECT * FROM databas1.dbo.tabell1 UNION SELECT * FROM databas1.dbo.tabell1
Mvh,
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Hm, kan ju vara värt att testa med mySQL också, har aldrig stött på det förut. Men man måste ha två anslutningar igång då också på nåt sätt, eller hur funkar connection då?
Det blir väll att döpa $connect (eller vad man nu kallar den) till t.ex $connect2 i den andra kopplingen... fast jag vet inte
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Mungo skrev:
Hm, kan ju vara värt att testa med mySQL också, har aldrig stött på det förut. Men man måste ha två anslutningar igång då också på nåt sätt, eller hur funkar connection då?
Jag vet inte hur det fungerar med MySQL. Men när du har skapat en anslutning mot SQL Server räcker det med att det konto du loggar in med har tillräckliga rättigheter i de båda databaserna du vill läsa ifrån. Du behöver alltså bara en connection, mot servern.
Mvh,
AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Ok, skall testa att köra med db.table.fält och se om detta går, borde ha rättigheter så det räcker mot båda baserna.
Orsaken till detta är att vi har köpt in några programm som inte klarar det jag vill så jag bygger lite egna saker mot datan som matats in, tyvärr är systemen inte ihopkopplade från början, vilket de borde vara, dels är inte systemen fullt kompatibla så det blir en lite annorlunda (förbannat osnygg) lösning. Men det skall nog gå hoppas jag :)
Tackar för inputen.
Hmmm, någon som vet hur detta skulle kunna formuleras i en fråga?
Har testad med ex: SELECT DB1.Tabell.Fält, DB2.Tabell.Fält FROM DB1.Tabell, DB2.Tabell
och lite varianter på detta (är inte jättegrymm på sql) men det verkar inte fungerar, gnäller på någon utav punkterna jag använder.