webForumDet fria alternativet

Konfigurera php/mysql - behöver hjälp

5 svar · 774 visningar · startad av jakerlund

jakerlundMedlem sedan nov. 200211 inlägg

Åhej..

Jag har testat IIS, Badblue och nu Xitami lokalt på en W2K dator för att komma igång med lite php/mysql.. och skript som jag installerar på webhotell funkar oftast problemfritt men så fort jag försöker lokalt så får jag en massa felmedelanden.
Jag har bl.a testat blog system och forum men också rena nybörjar testskript.
Jag misstänker är ett konfigurations problem :stud jag har installerat Xitami och php-4.1.2-installer med val för Xitami samt mysql-3.23.53-win, php funkar när jag testar en php fil med <?php phpinfo(); ?> och jag har lagt till MySQL-Front_2.5 och det funkar fint.

Men även på ett enkelt skript som funkar fint på webhotell så blir det en del fel meddelanden när jag testkör lokalt :(

Ett exempel på felmeddelande som kan dyka upp:
Warning: Undefined variable: action in C:\Xitami\webpages\admin.php on line 2

Och rad 2 på den php filen ser ut så här:
if($action == "edit" && isset($HTTP_POST_VARS['password'])) {

Men jag tycker jag får fel på allt så detta exempel är nog inte speciellt typiskt.

Är det någon som är en klippa på att sparka igång PHP och Mysql på en W2K dator? :bire
Jag tycker att Xitami verkar lätt att ha att göra med när man bara behöver testa saker lokalt men jag tror inte att det är där knaset ligger.

Snälla :birp kan någon guida en blind mot målet

Hälsningar Johny

Tilläggas bör att jag fick precis samma fel när jag körde IIS och badblue med nya fräscha installationer av både PHP och Mysql.. vilket stärker min misstanke att problemet ligger i php eller mysql konfigurationen. :stud

/ J

fundersamMedlem sedan aug. 2002101 inlägg

Skickas informationen i $action med i en <a href>? Då kan du ju kolla om register_globals i php.ini är på?

fundersam,
jag har testat nu med _globals on och off med jag får ändå en del fel :(
Är det något speciellt man måste/bör göra när man installerar PHP/Mysql på en windows dator? Jag har testat på 2 olika W2K burkar nu och oavsett om jag kör Apache, IIS, Badblue eller Xitami så får jag samma typ av fel.
Jag har ju installerat PHP för win och den hade till och med en ruta att kryssa i att det var för xitami som då la till .php för webservern.
Alla tips är välkommna :)

/ J

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Har du laddat ner installern (den som är mindre än en megabyte) eller zipfilen (som är över fyra)?
Jag har installerat från zipfilen ett antal gånger (Win2k/IIS) och det fungerar bra.

fundersamMedlem sedan aug. 2002101 inlägg

Jag har oxå problem med querystrings och forms, ja måste använda

$variabel = $_POST["postnamn"];
eller,
$variabel_med_a_href = $_GET["getvariabel"];

Fast jag har register_globals på, och jag kör det på en windows maskin, kan ju vara det...?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)