webForumDet fria alternativet

Templates / Languages (Smarty)

6 svar · 379 visningar · startad av Picklezz

PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg

Någon som har en bra guide till nån template motor...
hade tänkt att börja använda smarty men jag fattar inte riktigt...

sidan kommer vara på minst två språk men jag vill gärna kunna utöka lätt =)

Behöver nån liten start guide (howto) så jag kommer igång...har börjat läsa smarty howton men fattar inte riktigt hru jag skall bygga upp sidan...

WebslaveMedlem sedan maj 2002647 inlägg

Jag bara slänger upp något och testar... jag har ite prövat detta själv utan jag bara improviserar:

Skapa filer med språkets namn (t.ex lang_swe.php och lang_eng.php)
Där har du all text sparat i olika variablar (alla filer ska ha samma namn på variablarna). Sedan så kan du göra så att man kan välja språk genom en länk som sätter "index.php?lang=swe" t.ex. Sedan kör du högst upp på varje sida en require("lang_".$_GET['lang'].".php"); så hämtar den ur lang_swe.php.

Hoppas du förstår... jag är osäker på att ens jag gör det.

=)

nja...det är ju alltid ett sätt men det är ju inga templates =) det funkar nog inte i längden att hålla på på det sättet för att kunna behålla en enkel design m.m. när sidan blir lite större!

men tack ändå och hoppas att någon kommer på ett bättre förslag för det behöver jag =)

dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg

ja det ligger en på phpportalen har jag för mig

förövrigt rekommenderar jag phplib's templates, som jag tyckte var enkel att lära sig och är avancerad sen när man börja haja det.

fan va bra att phpportalen blir hackade en gång om dagen då!
nä men jag vill använda smarty =) men jag hittar ju ingen bra guide till det...

dabMedlem sedan apr. 2001109 inlägg
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Det verkar som om du har siktet inställt på smarty, men har du tittat på siteManager? https://www.roadsend.com/sitemanager

Om du skall ha olika språk har de rätt fiffig lösning med språkupdelade XML-filer. Kanske kan vara värt att titta på

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)