webForumDet fria alternativet

Hämta o installera

4 svar · 232 visningar · startad av Gjutjärn

GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg

Hej här är nybörjaren igen :-)
Jag har idag hämtat och installerat Apache och MySQL.
Nu ska jag hämta hem PHP tänkte jag, men vet inte vilken fil det är som jag ska ladda hem. Jag är på sidan: http://www.php.net/downloads.php
Jag har svårt att förstå engelska på sådana siter, så jag skulle bli glad för hjälp med vilken fil jag ska välja.
Är det något särskilt som jag ska tänka på då jag installerar?

Tackar för alla eventuella svar :)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Sitter du med Windows så ska du ladda ner Zip-filen under 'Window Binaries', annars laddar du ner källkoden och kompilerar själv.

ok

Jag hämtar den nu. Tack för hjälpen.
Nu får jag hoppas att det går bra med installationen också. :)

(Ibland känns det svårare att hämta och installera, än att använda själva programmen/programmeringsspråken :| blä :p)

Dum fråga till

Kanske en dum fråga, men jag brukar ju råka ut för det som "nästan aldrig händer", så:
Man ska väl installera PHP på själva servern? Sköter installationsprogrammet det, eller talar det om vilken eventuell mapp på servern man ska lägga filer så att man själv kan bläddra fram rätt mapp(-ar)?
Min server ligger inte direkt under C eller direkt under program, utan så här C://Program/Apache/Apache/alla filer
(Jag har frågat i annat forum här om man ska och kan ändra på de två mapparna med samma namn).

...40 % av PHP nedladdat... inte går det snabbt med 56M snigelmodem... tog två timmar för MySQL.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du kan lägga det var du vill på din disk, det behöver inte vara i rotkatalogen. I httpd.conf ( Tror jag det är, ja... ) får du sedan peka mot rätt katalog och skapa virtuella mappar. :)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)