Hej. Jag har tänkt göra min sida med hjälp av SSI och PHP, i XHTML.
Jag ska ha den på tripod, som stöder PHP och SSI.
Några sidor är klara med SSI, men måste ha filändelsen .shtml och inget annat (inte ens .shtm) för att fungera.
Hur går det då om jag ska ha ändelsen .php eller .php4?
Kommer det att fungera på tripod? Eller måste jag välja att använda antingen PHP eller SSI?
Jag har inte satt mig in i PHP än, eftersom jag inte orkar lägga energi på ngt jag inte vet hur det blir med, så jag är total nybörjare. Kan ni rekommendera någon bok eller site (på svenska) som har "kurser" i PHP? Jag har laddat hem från tripod, men det är på engelska. Jag hittade lite på IDG också.
Vilken server är den bästa att ladda hem, om man vill köra SSI och PHP (eventuellt senare även ASP)?
Nybörjarfrågor (PHP och SSI)
10 svar · 663 visningar · startad av Gjutjärn
Ett tips... skippa SSI och kör så här istället:
Allt som du vill ha på flera sidor lägger du i olika .php filer (klasser, meyer etc)
Sedan så har du alla dina andra sidor i .php och hämtar den fil du vill ha med antingen:
<?PHP
include ("dinfil.php");
?>
eller...
<?PHP
require ("dinfil.php"); Rekommenderar denna
?>
Det fungerar på samma sätt som SSI... ungefär. ;)
Ja, det var ju ungefär samma.
Tack för det svaret, då kan ju göra så istället.
Men jag är ändå nyfiken på om det går att kombinera SSI och PHP på Tripod (plus mina andra frågor förstås ;))
Det tvivlar jag på. Med tanke på att ett dokument måste sluta på .php,.php3.php4 för att php ska fungera och ett SSI-dokument måste ha filändelsen shtm eller shtml... så det går nog inte.
Re: Nybörjarfrågor (PHP och SSI)
Gjutjärn skrev:
Vilken server är den bästa att ladda hem, om man vill köra SSI och PHP (eventuellt senare även ASP)?
Ska du köra PHP/SSI är Apache ett utmärkt val. Det ska gå att köra ASP även på Apache, men tydligen inte till 100%.
Vill du även köra ASP ska du nog titta på Microsoft IIS (NT) eller PWS (9x).