Hej. Jag har tänkt göra min sida med hjälp av SSI och PHP, i XHTML.
Jag ska ha den på tripod, som stöder PHP och SSI.
Några sidor är klara med SSI, men måste ha filändelsen .shtml och inget annat (inte ens .shtm) för att fungera.
Hur går det då om jag ska ha ändelsen .php eller .php4?
Kommer det att fungera på tripod? Eller måste jag välja att använda antingen PHP eller SSI?
Jag har inte satt mig in i PHP än, eftersom jag inte orkar lägga energi på ngt jag inte vet hur det blir med, så jag är total nybörjare. Kan ni rekommendera någon bok eller site (på svenska) som har "kurser" i PHP? Jag har laddat hem från tripod, men det är på engelska. Jag hittade lite på IDG också.
Vilken server är den bästa att ladda hem, om man vill köra SSI och PHP (eventuellt senare även ASP)?
Nybörjarfrågor (PHP och SSI)
10 svar · 663 visningar · startad av Gjutjärn
Ett tips... skippa SSI och kör så här istället:
Allt som du vill ha på flera sidor lägger du i olika .php filer (klasser, meyer etc)
Sedan så har du alla dina andra sidor i .php och hämtar den fil du vill ha med antingen:
<?PHP
include ("dinfil.php");
?>
eller...
<?PHP
require ("dinfil.php"); Rekommenderar denna
?>
Det fungerar på samma sätt som SSI... ungefär. ;)
Ja, det var ju ungefär samma.
Tack för det svaret, då kan ju göra så istället.
Men jag är ändå nyfiken på om det går att kombinera SSI och PHP på Tripod (plus mina andra frågor förstås ;))
Det tvivlar jag på. Med tanke på att ett dokument måste sluta på .php,.php3.php4 för att php ska fungera och ett SSI-dokument måste ha filändelsen shtm eller shtml... så det går nog inte.
Re: Nybörjarfrågor (PHP och SSI)
Gjutjärn skrev:
Vilken server är den bästa att ladda hem, om man vill köra SSI och PHP (eventuellt senare även ASP)?
Ska du köra PHP/SSI är Apache ett utmärkt val. Det ska gå att köra ASP även på Apache, men tydligen inte till 100%.
Vill du även köra ASP ska du nog titta på Microsoft IIS (NT) eller PWS (9x).
Vad är det för skillnad på att köra en SSI-include, en PHP-include och PHP-require?
Med SSI är det webbservern som gör inkluderingen, med php är det php. SSI körde man ju med innan man hade php. Är nog ingen större mening att använda det idag.
Aha, men vad är då skillnaden mellan PHP-kommandona include och require?
Jag personligen bytte till PHP från ASP (efter 5 år med ASP) då classic ASP helt saknar några former av vettig include. Det var detta som fick bägaren att tillslut rinna över.
ASP har Server.Execute/.Transfer som är bland det sämsta som producerats (näst efter Access). Execute kör alla inkluderade dokument som fristående processer. Alltså, den inkluderade sidan vet inget om tidigare deklarerade variabler eller konstanter (bara Microsoft kan komma på en sån lösning).
Vill du att de sidor som ska inkluderas inte ska köras som en egen process (alltså att tidigare variabler och konstanter ska hänga med) så är man så illa tvungen att använda SSI, vilket inte har någonting alls att göra med ASP. SSI innebär att koden inkluderas och exekveras innan den kod som finns i huvuddokumentet (webbservern som sköter det där), vilket genererar fin fina problem.
Du kan t.ex bara tvivelaktigt använda SSI med if satser för att avgöra vilket dokument som ska köras, notera det går men det blir aldrig någonsin bra. Då båda dokumenten faktiskt körs.
Ska du köra "bra" (om det nu finns) classic ASP så är det tyvärr Microsofts IIS som gäller, det finns några B-iga addons för andra webbservrar för att få ASP att fungera men de är väldigt begränsade.
Så ska du köra ASP + PHP så är det Microsoft IIS + php addon som gäller.
Använd PHP's include, require eller require_once och kör Apache, glöm IIS, SSI och classic ASP och lev lycklig.
Jag rekommenderar starkt ASP.Net och master pages. Det är mycket snyggt uppbyggt och om du lär dig C# och .Net framework så ökar lugnt dina chanser att bli anställd som webbutvecklare här i norden!
http://asp.net/Tutorials/quickstart.aspx