Viktor Jonssons bok om Webbprogrammering med PHP för att lära sig grunden och för att få förståelse, och sedan wrox bok, Professional PHP som referensverk. :)
Hej, jag har sökt igenom forumet och hittat ett x-antal trådar där folk frågar om bra php-böcker, här kommer ännu en ;). Grejen är den att i alla de trådar jag har läst så har jag bara hittat typ 3 olika böcker i princip som folk snackar om, så nu undrar jag vilken man ska köpa som nybörjare...
Viktor Jonssons bok om Webbprogrammering med PHP
Jesper Eks bok om PHP4 - Programmering
Wrox bok om Professional PHP.
Jag läste i någon tråd om att en person ansåg att Viktor Jonssons bok var uråldrig redan nu, trots att den är utgiven 2001... Jespers bok är också utgiven 2001, men Wrox boken är utgiven 1999 tror jag, kan den verkligen hålla om den är så gammal?
Nu låter ju inte Professional PHP Programming som att det ska vara min bok eftersom att jag är nybörjare, så vilken ska jag välja? Finns det någon nyare bok t.o.m eller är det någon ny bra bok som är på väg? Klart helst på svenska, men engelska går väl också bra...
Ett tips är att moderatorerna stoppar upp lite FAQ-trådar längst upp i forumen så att folk kan se vilka böcker som är bra utan att behöva ställa liknande frågor så ofta, brukar själv störa mig på det, men nu är jag tvungen ;)
Frågan är alltså, vilken bok ska jag köpa som nybörjare? Helst ska den ta upp en del om mysql-hantering också... Ni får gärna nämna en bra mysql-bok också som inte är onödigt tjock... Kan inte tänka mig att man ska behöva en 400-sidors bok för mysql... Det kanske t.o.m. är så att man kan tillräckligt mycket mysql efter att ha läst någon av de här böckerna så att man inte behöver läsa vidare på en bok som bara handlar om mysql?