Vill skapa ett grafiskt gränssnitt till min FTP. En användare som har loggat in på min sajt skall kunna lista filer och kataloger på min ftp server och även kunna ladda ner från denna.
Har kollat runt lite på nätet men alla klasser för detta verkar nyttja PHP4 byggt med -ftp flaggan. Mitt webbhotell stödjer inte detta så det är inget allternativ.
Går det att bygga detta utan stöd för detta?
De flesta klasser erbjuder ju mycket mer finesser än vad jag behöver. Som exempel bryr jag mig inte om uppload funktioner eller rename funktioner. Det är kanske därför som de klasser jag tittat på kräver stöd för ftp flaggan.
Men som sagt... mitt problem är kanske något enklare än så...
Med FTP-flaggan menar du att de har kompilerat in FTP-funktionerna i PHP, väl? Det måste man göra om man vill använda sig av funktionerna, men självklart finns det andra sätt att använda sig av FTP - men det är krångligare...
Du kan använda fsockopen() och skicka data fram och tillbaka med protokollet, det är väl det enklaste om du inte har tillgång till FTP-funktionerna. Men det är ju ändå krångligt, eftersom att du måste plugga in en del hur du skriver protokollet, inte hela - men ändå lite - eftersom att du vill lista filer, osv.
Eller använda exec()/system() mot OS'ets FTP-program, om det finns tillgängligt. Även använda en FTP-klient i Java och använda PHP mot den. Många omvägar finns det.
Med FTP-flaggan menar du att de har kompilerat in FTP-funktionerna i PHP, väl?
Jupp... precis..
Verkar krångligt det här... Det kanske inte är den bästa lösningen att använda FTP protokollet för att dela med sig av filern. Tanken var att slippa köra en egen webbserver med PHP och på det viset dela med sig av filerna. Utan istället nyttja den befintliga FTP-servern jag kör...
Kanske finns andra lösningar? Förslag?
Är precis nollad på det här... Socket funktionerna i PHP är avstängda på mitt webbhotell... Tror inte jag får använda exec() heller... *suck*
Jo... men globalscape kräver inte lösenord och användarnamn...
Dock provade jag att ansluta till min egen FTP (lösenord och användarnamn) med samma resultat...
jo jag läste om det där... Kan det vara så att passive tranfer anslutningar inte fungerar med fopen?
Jag vet att min ftp är korrekt konfigurerad. Jag kan logga in på den från datorer utanför mitt nätverk genom webbläsaren...
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e