webForumDet fria alternativet

Include

5 svar · 302 visningar · startad av iddi86

iddi86Medlem sedan maj 200274 inlägg

hur inkluderar man tex em menu i php........

WebslaveMedlem sedan maj 2002647 inlägg

Beror på vad det är för meny.
Om du har en meny i javascript så får du helt enkelt bara skriva som du gör i html förutsatt att du har stängt PHP taggen:

<?PHP
// Din kod
?>
Här skriver du koden för att hämta din meny
<?PHP
// Lite mer kod kanske?
?>

Men om du har en meny i php så är det bara att köra:

<?PHP
require ("menu.php");

// Eller

include ("menu.php");
?>

I det sistnämnda ex. så rekommenderar jag require

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Men snälla Webslave, oberoende om det finns php-kod eller ej i det du inkluderar, så måste du köra include/require-kommandot innanför php-taggarna.

Vad man också måste tänka på är att inte ha några html-, head- eller body-taggar i det man inkluderar.

I princip så gör du som så, att klipp ut meny som du vill ha lika i alla filer, och lägg den i en egen fil.
Sedan på den plats där menyn låg skriver du:

<?php
include "meny.php";
?>

Men snälla Matte (låter det lika dumt när jag säger det?) Jag tror inte att det är så bra om du inkluderar menu.js rakt in i php koden... den ska kanske ligga inom html taggarna?

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Ursäkta Webslave om det lät som en klapp på huvudet, men det var inte min mening.

En js-fil innehåller oftast funktionerna och den länkas vanligtvis in i huvudet. (Visst går det att med document.write skriva ut all htmlkod som finns för menyn, men det blir ingen vidare lösning, och inget som det finns anledning att nämna när man har tillgång till PHP, ASP eller SSI)

Sedan har du, i en javascriptmeny, en blandning av html-kod, script-taggar, style/class/id-angivelser och funktionsanrop typ onmouseover. Denna kod kan man klippa ut och lägga i en egen fil, för att sedan inkludera detta med include/require. include/require är php-funktioner och måste därför ligga inom php-taggarna.

Precis före en inkludering läggs en "osynlig" php-sluttagg och precis efter en php-starttagg. Det är därför man måste ge inkluderad php-kod start- och sluttaggar.

Ok... det kan man ju göra, men det är ju inget som hindrar en från att låta .js filen vara intakt och bara hämta den... fast man behöver ju då inte lägga den utanför php-koden... jag tänkte inte på att php koden stängs för en require/include...

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)