webForumDet fria alternativet

Installera "PHP"?

7 svar · 436 visningar · startad av streetrobban

streetrobbanMedlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Tjenare, jag har Windows XP PRO. Jag undrar vad jag behöver för att kunna köra en webserver på min dator så att jag kan koda PHP sidor. Det funkade jättebra innan jag formaterade om datorn och tog bort Windows 98. Kan ni posta länkar till diverse filer jag behöver? Kanske Apache, PHP och MySQL?

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

Triad är toppen, har använt den installationen själv. :)

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=43818&highlight=triad

Jag laddade hem filen du pekade på och installerade den. Så startar jag Apache och MySQL (som bara stängs direkt). När jag sedan försöker öppna någon hemsida jag gjort så får jag följande felmeddelande:

Det här programmet kunde inte startas eftersom gnu_gettext.dll inte kunde hittas. Det här problemet kanske kan rättas till genom att du installerar om programmet.

Unable to load dynamic library './exstensions/php_gettext.dll' - Det går inte att hitta den angivna modulen.

Det här programmet kunde inte startas eftersom sablot.dll inte kunde hittas. Det här problemet kanske kan rättas till genom att du installerar om programmet.

Unable to load dynamic '/.extensions/php_sablot.dll' - Det går inte att hitta den angivna modulen.

Och sedan händer det ingenting. Jag har provat att installera om två gången, men får alltid samma fel. Vad ska jag göra?

guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg

Varför använder alla apache mm till php?
Är det inte lättare att använda iis och sedan ladda hem php å bara installera? Det gjorde iaf jag och det gick smärtfritt.

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Först. Kolla i din php.ini om extension_dir är ställd på rätt katalog. Har du lagt PHP direkt på c-roten så ska det se ut så här: extension_dir = c:/PHP/extensions

Du kan också behöva sätta läsrättigheter till denna katalog. Hur detta gå till vet jag inte eftersom jag aldrig kört winXP eller w2k.
Du måste också (misstänker jag) sätta rättigheter bl.a för dll-en som ligger i systemkatalogen, men detta bör framgå av PHP:s installationsanvisningar (install.txt).

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

gucken skrev:

Varför använder alla apache mm till php?
Är det inte lättare att använda iis och sedan ladda hem php å bara installera? Det gjorde iaf jag och det gick smärtfritt.

Det mesta funkar numera lika bra under IIS som under Apache... Men det finns några moduler i PHP som är ganska hårt kopplade till Apache och kan ställa till problem när man kör under IIS...
T.ex. så är det vissa miljö-variabler ("environment-variables") som inte har något värde under IIS (som t.ex. $DOCUMENT_ROOT ), men som har det under Apache.
Ett annat exempel är mail() som IMHO är betydligt trixigare att få att snurra under IIS/Win32 än under Apache/Linux... Men just det problemet beror IOFS mer på Win32 än på IIS ;)

De av oss som kör/moddar/skriver opensource-"paket" får också ibland problem pga att en del sådana "paket" förutsätter att dessa variabler har värden och kan används.
Just det problemet var den utlösande faktorn som gjorde att jag valde att flytta ett av mina projekt från mitt "gamla vanliga" webbhotell (IIS/WIN2K) till ett nytt (Apache/Linux). Jag fick helt enkelt inte igång det jag ville i PHP under IIS utan en massa jonglerande och joxande...

Kort sagt är det en smaksak:
Får du till det du vill göra utan problem - så är PHP under IIS alldeles utmärkt.
Får du det inte pga att det inte verkar funka riktigt som det står i PhpManualen när du använder vissa moduler, prova att köra under Apache istället... Om det nu går på ditt webbhotell förståss... Fast webbhotell kan man ju alltid byta :birp

Jag håller på lite med sessions, och får följande felmeddelande när jag ska skapa en:

Warning: open(C:\PHP\sessiondata\sess_a9609598cab43df616cb5e5385cef5d6, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in c:\apache\htdocs\mappen\login.php on line 3

Warning: open(C:\PHP\sessiondata\sess_a9609598cab43df616cb5e5385cef5d6, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (C:\PHP\sessiondata) in Unknown on line 0

det löste sig, jag skapade bara mappen som inte fanns :) C:\php\sessiondata

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)