VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg Har en sida som listar upp en rad alternativ ur en databas.
Vi kan säga, i ett exempel att de innehållerna posterna:
id: 1
name: testnamn
content: innehåll1
id: 2
name: ettAnnatNamn
content: AnnatInnehåll
id: 3
name: YtterligareEttNamn
content: ÄnnuMeraInnehåll
id: x
name: xxx
content: xxx
Hur ska jag gå tillväga för att kunna välja i vilken ordning de ska visas? Tex 3-1-x-2, 2-x-1-3 osv.
Jag hade tänkt att använda det till att ha en sida där man ska kunna gå in och "välja" i vilken ordning de ska visas.
Kod är inte nödvändig, bara ni kan förklara hur jag ska tänka...
(Skrev inlägget i PHP-sektionen därför att jag är tveksam till att det går att lösa enbart med SQL)
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg förstår inte riktigt hur du menar. menar du att det ska komma upp en lista där besökaren får välja i vilken ordning raderna ska sorteras. Isf är det väl bara att låta besökaren välja vilken plats m.h.a. av en <select>. fast det förstår ja inte vad det skulle vara bra till...
VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg pimme: som jag skrev, för att kunna välja hur posterna ska visas. Har gjort ett system till en sida där man kan skapa/ta bort/redigera sidor och det vore ju en fördel om man kunde välja i vilken ordning sidorna ska skrivas ut i menyn, det är det jag ska använda det hela till...
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg aha, nu e ja me på va du menar (tror ja) =)
om du har t.ex. 5 sidor så kan du ju ha en <select> med värdena 1, 2, 3, 4, 5 (1 = högst prioritet) och sen får man välja "prioritet" för var sida.
sen kan du ju kolla med php eller javascript så att 2 sidor inte har samma prioritet.
Om man lägger till en sida så kan man få ge den prioritet och alla sidor med högre prioritet ökar du prioriteten med 1
VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg Jupp det var precis så jag menade... :)
Har fått det att fungera, men har litet problem med när den ska kontrollera att inga namn har samma "prioritet", men det ska jag nog kunna klura ut på egen hand