Kan nån kortfattat säga vad skillnaden är mellan PHP och Javascript?
Info om PHP och Javascript
9 svar · 452 visningar · startad av Dr-man
Javascript är (allt som oftast) kört på klienten, medan PHP är serverside.
Den så skiljer sig ju språken ganska rejält i syntax/utformning och kommandon
Att Javascript körs på klienten och PHP på servern resulterar i att en PHP sida måste laddas om för att innehåller på sidan ska ändras. Men ett Javascript kan du får innehållet att ändras utan att sidan laddas om. ;)
PHP kan du (till skillnad från JavaScript) använda för att kommunicera med databaser.
PHP är bra till mycket mer än så.. Bl.a. kan du göra ett avancerat script som håller på och tar koder från flera filer utan att användaren kan få reda på ett dugg om koden. Med php kan du (som jag just läste i en annan tråd) t.ex. skriva text ifrån ett truetype teckensnitt på en bild, går inte i javascript. PHP är säkrare också. om du skickar data (text lösenord) med ett formulär och tar emot det med javascript kan alla andra se när du jämför det angivna lösenordet och det riktiga och på så sätt få reda på rätt lösenord om man inte är väldigt duktig på javascript. I php däremot kan ingen få reda på någonting. Inte ens hur du tog emot datat.. Med andra ord, php är bättre.
Med andra ord, php är bättre.
Det skulle jag inte vilja håll med om. Dom är bra på olika saker. ;)
Försök att skrolla i ett lager med PHP, eller bygga en egen "select-box", eller öppna en "alert-ruta", eller...
Precis. Språken har inte riktigt samma ändamål. Båda är dock mycket lätta att lära sig. :-)
Web-Tor skrev:
Försök att skrolla i ett lager med PHP, eller bygga en egen "select-box", eller öppna en "alert-ruta", eller...
Jaja.. okej då. Men allt det där kan man göra med VBScript också. Och,
Marcus skrev:
Precis. Språken har inte riktigt samma ändamål. Båda är dock mycket lätta att lära sig. :-)
det är inte säkert att man tycker båda är lätta att lära sig.. Jag har haft t.ex. haft det jobbigt för jag kunde redan en massa basic (VB, ASP, VBScript, QB) och tyckte det var jobbigt med alla semikolon och paranteser och funktioner. Så det beror alldeles på vad man är van vid.
Kruxet med ASP och VBScript är att de inte kan tillämpas
på "Linux-maskiner"? Om det skulle gå, så är det säkert
en mycket krånlig procedur.
Där har PHP en fördel, den kan tillämpas på både Windows och Linux maskiner problemfritt!
Men jag kan ha fel!?
Nexus86 skrev:
Web-Tor skrev:
Jaja.. okej då. Men allt det där kan man göra med VBScript också.
Inte så att alla webbläsare förstår, men nu är vi off-topic. VBScript och PHP körs med enkelhet bäst på en server och inte hos klienten, men man kan dock även köra javascript på servern.
Om man bygger websiter där man vill ha lite smått avancerade funktioner, så är det att rekommendera att man kan både PHP el. ASP och Javascript.
Har man en sida i bara Javascript så blir den lätt tråkig eftersom det mest blir spel och coola effekter, har man en sida i bara PHP/ASP så blir det lite segt med tanke på att du inte får mycket hjälp med forumlär och inga speciellt roliga effekter när man drar runt musen på sidorna.
Kombinerar man Javascript och PHP/ASP så kan man få det mesta som teknologin tillåter idag för websidor.
Så börja plugga PHP och när du behärskar det så fortsätter du med att börja plugga Javascript.