lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg Hej!
Vet inte om jag gjort helt rätt... men jag har ett problem med sessioner som verkar leva kvar hela tiden..
Jag börjar en sida med:
session_start();
och tilldelar ett värde till en session.. sen gör jag en kontroll på en sida för att se om det finns en session.. om den finns så ser man sidan, annars får man logga in på nytt.. Nu till problemet:
Jag lämnade datorn inloggad på sidan i lite drygt 3 timmar. När jag återvände och uppdaterade sidan så upptäckte jag att jag fortfarande var inloggad... varför har inte sessionen dött ut? Om jag stänger browsern och öppnar igen så får jag logga in igen precis som jag ska.. Tittar jag i temp katalogen så ligger där 16 gamla sessionen som inte verkar försvinna.. Vad är fel egentligen? Jag har inte rört några inställningar utan sessioner är default inställda..
Tack på förhand!
/ Martin
lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg Bör kanske nämna också att jag kör sidan under win2k.
Mvh
Martin
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Kör du din W2K med FAT som filsystem?
Så här säger manualen:
Note:
If you are using the default file-based session handler, your filesystem must keep track of access times (atime). Windows FAT does not so you will have to come up with another way to handle garbage collecting your session if you are stuck with a FAT filesystem or any other fs where atime tracking is not available.
Den automatiska borttagningen funkar alltså inte på operativsystem som använder FAT, tex Win95, Win98, WinMe.
Det har egentligen ingen betydelse eftersom man inte ska använda en dator med FAT som webbserver ut mot nätet. Men det går bra att ha den som utvecklingsmaskin.
lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg Hej!
Tack för tipset, men jag kör NTFS så det ska nog inte vara några problem med det... nån annan idé?
/ Martin
FronKMedlem sedan maj 200225 inlägg
Matte skrev:
Kör du din W2K med FAT som filsystem?
Så här säger manualen:
Note:
If you are using the default file-based session handler, your filesystem must keep track of access times (atime). Windows FAT does not so you will have to come up with another way to handle garbage collecting your session if you are stuck with a FAT filesystem or any other fs where atime tracking is not available.
Den automatiska borttagningen funkar alltså inte på operativsystem som använder FAT, tex Win95, Win98, WinMe.
Det har egentligen ingen betydelse eftersom man inte ska använda en dator med FAT som webbserver ut mot nätet. Men det går bra att ha den som utvecklingsmaskin.
Heh, tack, har alltid undrat varför min sessions-mapp blev full av filer, men nu vet jag.